Peste 1.500 de firme din domeniu, cu afaceri totale de 124 de milioane de euro, peste 2.000 de angajați direcți și zeci de mii de colaboratori sunt în pericol din cauza pandemiei. La acestea se adaugă organizațiile non-guvernamentale care organizează evenimente educaționale.
Firmele solicită Guvernului ajutorarea companiilor din domeniu, care au rămas fără venituri din cauza restricțiilor impuse de autorități.
Apelul este semnat de ”grupul de inițiativă al organizatorilor de evenimente educaționale de business, tehnologie, IT, antreprenoriat și creative”, care se declară ”consternat de faptul că Guvernul ignoră apelurile la dialog și solicitările unei întregi industrii aflate în imposibilitatea de a-și mai desfășura activitatea”.
Firmele din domeniu organizează anual conferințe și evenimente precum TEDx, Brand Minds, iCEE.Fest, How to Web sau Bucharest Techweek.
Doar două întâlniri
Organizatorii de evenimente acuză că au avut până acum doar două întâlniri cu reprezentanții Guvernului, spre deosebire de mai bine de 15 pe care Executivul le-a avut cu organizațiile din cultură și divertisment.
De asemenea, aceștia acuză că au fost direcționați spre schemele de granturi de ajutor de stat, însă există mai multe probleme legate de acestea.
Una este că certificatele de urgență s-au eliberat pentru o perioadă pe care firmele o descriu drept aleatorie.
Organizatorii de evenimente susțin că multe companii au venituri o singură dată pe an pentru munca din întreaga perioadă, așa cum sunt o serie de conferințe internaționale.
Banii s-au terminat înainte să aplice
Mai mult, din cauză că nu au putut obține certificate de urgență, nu au putut nici aplica la granturile pentru capital de lucru.
”Industria practic a devenit ilegală, nu se pot realiza evenimente fizice cu o mie-două de oameni. Autoritățile au spus că ne ajută fie prin schema de granturi, fie prin schema pentru HoReCa sau cea pentru cultură. În final, niciuna nu ne ajută. Pentru certificatele de urgență, firmele de evenimente nu se calificau pentru că la început de an nu există evenimente, deci nu există o scădere a cifrei de afaceri. S-a corectat în Camera Deputaților această anomalie, dar până să putem aplica, s-au dat banii”, spune o sursă din domeniu pentru Libertatea.
Antreprenorii acuză că la granturile pentru capital de lucru au aplicat firme care au cifra de afaceri diminuată cu cel puțin 25%, dar că ei au o scădere de 100%.
De asemenea, aceștia susțin că fondurile s-au epuizat în câteva minute, problemă semnalată de mai multe ori de către Libertatea.
“Nici măcar nu au dat reply”
”La schema pentru cultură nu ne calificăm pentru că sunt utilizate alte coduri CAEN, pentru alte activități. S-au trimis corespondențe încă din iunie, nici măcar nu au dat reply‟, arată sursa.
Organizatorii de evenimente mai spun că există și o serie de particularități ale domeniului, precum faptul că accesul se face în baza unor contracte de prestări servicii ori de plată a unor traininguri de către companii.
În alte cazuri, evenimentele se bazează pe contribuții ale sponsorilor, astfel că noțiunea de ”bilet‟ nu are sensul fiscal al biletului din cultură sau divertisment.
Salvarea: 15% din cifra de afaceri
Organizatorii de evenimente susțin că un procent de 15% din cifra de afaceri ar putea să le asigure supraviețuirea. Acesta este apropiat de nivelul de 20% cerut de companiile din HoReCa.
Un procent de 15% din cifra de afaceri de 124 de milioane de euro înseamnă un buget de 18,6 milioane de euro.