Libertatea v-a prezentat ieri, în exclusivitate, reacția ministrului Turismului, Mircea Dobre, în legătură cu acest caz, care spunea că “prioritatea numărul unu este aducerea în țară a acelor turiști și apoi se va discuta despre situația celor care au cumpărat în avans pachete turistice”.
Tot în exclusivitate, Libertatea a dezvăluit și omerta în turism legată de țeapa Omnia Turism: „Se știa de problemele firmei încă de acum un an”.
Astăzi, ministrul a revenit cu noi declarații, într-o conferință de presă, precizând și măsurile care se vor lua după cazul „Omnia Turism”.
„Pierderea totală este de 7 milioane şi jumătate de euro, bani încasaţi deja de agenţia Omnia Turism din vânzarea unui număr de 8.500 de pachete vândute pentru anul 2018. Este cea mai mare pagubă de după Revoluţie, iar poliţa de asigurare acoperă doar atât: 50.000 de euro. Acum sunt 244 de persoane aflate în sejururi în diverse destinaţii din străinătate, cumpărate prin Omnia Turism, din care 158 sunt pe cont propriu, în sensul că trebuie să-şi plătească singuri cazarea”, a spus ministrul Dobre, citat de Mediafax.
Mircea Dobre le recomandă turiştilor care au achiziţionat pachetete printr-o agenţie de turism să verifice dacă, la rândul ei, agenţia a şi plătit transportul/avionul şi cazarea. Întrebat cum ar putea un turist să afle dacă agenţia a plătit transportul şi cazarea, Mircea Dobre a explicat că „există agenţia detailistă şi agenţia angrosistă; detailistul trebuie să-l informeze pe turist despre tot ce a făcut agenţia angrosistă; dacă şi detailistul minte, atunci avem de-a face cu un grup infracţional”.
De asemenea, ministrul Turismului a mai anunţat că va introduce un amendament normativ prin care agenţiile de turism să nu mai poatăsă vândă pachete cu mai mult de 12 luni anticipat. „Vă daţi seama, Omnia Turism avea, în martie 2017, pachete vândute pentru sfârşitul anului 2018”.
Referitor la situaţia Omnia Turism, Mircea Dobre a precizat că agenţia se afla în vizorul ministerului încă din luna septembrie, când conducerea agenţiei a fost invitată să prezinte situaţia concretă a contractelor şi poliţelor de asigurare.
„Omnia Turism îndeplinea toate caracteristicile unei agenţii de turism de bună credinţă, nu ai cum să prevezi ce s-a întâmplat. Noi nu puteam spune că agenţia nu şi-a achitat obligaţiile, acestea sunt atributele ANAF”, a răspuns ministrul, când a fost întrebat de ce nu au fost avertizaţi turiştii în legătură cu această situaţie.
Ministrul Turismului a mai spus că va introduce obligaţia ca pachetul de servicii turistice să fie dublat de o poliţă de asigurare care va acoperi inclusiv repatrierea în cazul în care agenţia are probleme financiare.
Potrivit Ministerului Turismului, în urma falimentelor mai multor agenţii de turism, înregistrate în ultimii doi ani, instituţia a promovat, în luna august, un proiect de Ordonanţă de Guvern, adoptată în data de 30 august, prin care „s-a creat cadrul legal necesar stabilirii mecanismelor financiare de garantare a pachetelor turistice, în sensul obligării agenţiilor care comercializează pachete turistice de a asigura întreg volumul de vânzări”.
„În prezent, Ministerul Turismului, împreună cu Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) lucrează la ordinul comun care va stabili modalitatea efectivă şi concretă de combinare a instrumentelor de garantare, astfel încât fiecare pachet turistic vândut să poată fi garantat până la furnizarea efectivă a serviciilor turistice achiziţionate de consumatori”, a mai spus ministerul.
Tot astăzi, a comentat situația și președintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea.
„Turiştii din Egipt au plătit aceşti 200 de dolari şi integral au rămas acolo, această sumă este o sumă modică urmare a discuţiei pe care am avut-o eu cu proprietarul de acolo. A rămas povestea cu Thailanda, dacă se deblochează conturile firmei zbor Phuket – Singapore de unde au întoarcerea asigurată, în ultimă instanţă o să o plătim noi de la ANAT, dar situaţia se va debloca şi acolo. Nu rămâne nimeni acolo. Din păcate, sumele respective care sunt plătite în avans nu cred că mai pot fi recuperate şi este o altă situaţie care a vândut cu înscrieri timpurii pe circuite. Pe circuite nu există reduceri, în dorinţa de a face rost de cash”, a explicat președintele ANAT, la Realitatea TV.
Între timp, ancheta în cazul morţii lui George Negru continuă. Acum, zeci de români îşi cer banii înapoi de la Omnia Turism, după ce patronul s-a sinucis. Sediul firmei de turism este închis şi nimeni nu oferă vreun răspuns.
Însă, din păcate pentru clienți, polița de insolvabililitate a companiei este de doar 50.000 de euro și sunt puține șanse ca oamenii care au cumpărat deja pachete turistice de la Omnia Turism să își mai recupereze banii…
CITEȘTE ȘI… Cum arată cea mai scumpă casă din lume. Prețul de vânzare a ajuns la 410 milioane de dolari
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro