În timpul weekendului, britanicii au făcut cozi kilometrice la stațiile de carburanți, cumpărând în cantități mari benzină și motorină și punând astfel și mai multă presiune pe lanțurile de livrare afectate deja de Brexit și de pandemie.
Polițiștii au fost chemați pentru a dirija traficul în unele locuri, iar unii retaileri au impus limite la cumpărare.
Duminică, BP, care are 1.200 de stații în țară, a estimat că 30% dintre acestea rămăseseră fără carburant din cauza cererii uriașe.
Problema nu ține de lipsa carburantului din rafinării, care este suficient, așa cum au asigurat producătorii și autoritățile, ci de lipsa șoferilor de cisterne care să transporte acest carburant către benzinării.
Inițial, guvernul a făcut apel la calm, îndemnând lumea să nu intre în panică. În cele din urmă însă, Boris Johnson a cerut armatei să fie pregătită pentru prelua sarcina transportului carburantului, dacă acest lucru va fi necesar.
Pentru a completa dificultatea situației, prețurile la carburanți au crescut la un maxim al ultimilor opt ani, pe fondul creșterii generale a prețului petrolului și energiei, dar și din cauza faptului că unii retaileri au profitat de criză pentru a ridica tarifele.
Totuși, un comunicat comun al producătorilor a precizat că situația se va relaxa parțial în următoarele zile, din simplul motiv că mulți șoferi și-au încărcat deja rezervoarele mai mult decât de obicei.
Marea Britanie are nevoie de 100.000 de șoferi de vehicule grele
Așa cum a explicat guvernul, criza nu este cauzată de lipsa carburantului în țară, ci de lipsa șoferilor care să îl transporte, scrie The Economist.
Numărul șoferilor de vehicule grele din Marea Britanie a scăzut cu 70.000, de la 305.000 la 235.000 în ultimul an, potrivit statisticilor oficiale.
Asociația Transportului Rutier (RHA) a anunțat că această lipsă de șoferi s-a transformat într-o criză de proporții, Marea Britanie având nevoie de aproximativ 100.000 de șoferi pentru a face față cererii.
De vină este o combinație de factori: Brexitul și pandemia au accentuat problema deja existentă în industrie și au generat „furtuna perfectă”.
Într-un raport dat publicității în această vară, RHA a spus că perioadele extinse de lockdown și restricțiile de călătorie au determinat mulți șoferi străini să părăsească țara.
A contat și suspendarea testelor pentru șoferii de vehicule grele în cea mai mare parte a lui 2020.
Iar în jur de 20.000 de șoferi de vehicule grele din UE au părăsit Marea Britanie din cauza Brexitului și mulți dintre ei nu s-au mai întors.
Închidem granițele, deschidem granițele puțin
Pentru a acoperi această lipsă, guvernul a făcut deja un pas care părea greu de crezut acum câțiva ani și care pare să contrazică chiar ideea Brexitului: a chemat șoferi din afara țării în ajutor.
Concret, guvernul a anunțat eliberarea a 5.000 de vize temporare pentru șoferii de vehicule grele, care să rezolve măcar parțial timp de trei luni problema livrărilor până la Crăciun. O picătură într-un ocean, au spus reprezentanții industriei.
De asemenea, a trimis aproape un milion de scrisori către șoferii din țară care dețin licențe pentru astfel de transporturi, în speranța că îi va încuraja să se întoarcă la meserie.
În jur de 150 de șoferi militari sunt și ei pregătiți să ajute la livrarea carburantului către stații.
Problema este că șoferii de vehicule grele din țară sunt tot mai vârsnici – vârsta lor medie este de 55 de ani. În următorii cinci ani, o treime dintre aceștia s-ar putea pensiona.
Iar viața în cabina camionului nu mai este atrăgătoare din motive evidente – dificultatea meseriei, timpul petrecut departe de familie, salariul insuficient.
Marea Britanie nu este singura țară care se confruntă cu o astfel de lipsă de șoferi de vehicule grele. Transport Intelligence, o firmă de cercetare în domeniu, spune că Polonia are și ea o lipsă de aproximativ 124.000 de șoferi, iar Germania are cu 60.000 mai puțini decât ar avea nevoie.
Dar aceste țări s-au putut baza pe șoferii din restul țărilor UE sau al vecinilor, iar criza are efecte vizibile deocamdată doar în Marea Britanie.
„De ce m-aș duce în Marea Britanie?”
Șoferii de vehicule grele nu se grăbesc însă să vină înapoi în ajutorul Marii Britanii, din cauza condițiilor dificile de muncă, a avertizat un oficial al sindicatelor din Europa într-un interviu pentru BBC Radio 4, citat de The Guardian.
„Angajații din UE cu care am vorbit nu se vor duce în Marea Britanie pe o viză pe termen scurt din cauza rahatului pe care chiar ei l-au creat”, a spus Edwin Atema, un reprezentant al sindicatului FNV.
Atema a spus că o ofertă financiară mai mare nu ar fi neapărat suficientă, deoarece mulți șoferi nu pot accepta condițiile ce o însoțesc – faptul că trebuie să plătească pentru cazare în zilele de odihnă, spre exemplu.
„Plata este o parte importantă, dar nu este singura”, a spus el, adăugând că industria din întreaga Europă era „bolnavă” cu mult înaintea Brexitului și a pandemiei, în condițiile în care companiile consideră șoferii drept „simple extensii ale vehiculelor”.
Un șofer polonez și-a sintetizat la fel de clar decizia de a nu merge în Marea Britanie.
„De ce m-aș duce acolo, să sar peste toate obstacolele, să fac față unui mediu ostil, când mă pot duce în Irlanda sau Olanda să câștig mai bine, să fiu respectat, să conduc pe autostrăzi mai bune cu popasuri bune pentru șoferi și să fiu tratat ca un cetățean european, nu ca un cetățean de rangul doi?”, a spus el pentru Financial Times.
Rafturi goale
Dar nu doar stațiile de carburant suferă. Multe supermarketuri s-au confruntat cu o problemă a livrărilor, generată de aceeași criză a șoferilor de vehicule grele.
Tesco a avertizat oficialii guvernului că rafturile goale din supermarketuri, vizibile deja de zile bune în mai multe orașe, ar putea împinge clienții să își facă provizii, ceea ce ar exacerba problema.
În ciuda faptului că a oferit bonusuri de 1.000 de lire din vară, Tesco, cel mai mare lanț de supermarketuri al Marii Britanii, se confruntă cu o lipsă de 800 de șoferi.
Lanțul de retail Co-op a avertizat de asemenea că clienții se vor confrunta nu doar cu o lipsă a produselor, dar și cu o creștere a prețurilor, ca urmare a crizei șoferilor.
Și în vreme ce guvernul a sfătuit firmele să investească în atragerea șoferilor din țară, majoritatea lanțurilor de retail au făcut apel la autorități să relaxeze regulile privind angajarea de staff din străinătate.
Cât de vinovat este Brexitul?
Criza carburantului a declanșat o dezbatere aprinsă pe tema importanței Brexitului în acest context, scrie The Guardian.
Săptămâna trecută, secretarul pentru transport, Grant Shapps, a spus că și criza de șoferi din Europa este la fel de gravă precum cea din Marea Britanie și că Brexitul a oferit de fapt soluții autorităților de la Londra.
Dar Anna Soubry, fost ministru conservator pentru afaceri, care a părăsit partidul din cauza Brexitului, a spus că părăsirea UE este de fapt problema.
„Ne confruntăm acum cu realitățile Brexitului. Avem lipsuri. Vom avea inflație și nu vom mai fi țara care eram înainte de această decizie. E ca și cum ceva s-a întâmplat și nimeni nu are voie să vorbească în fața lui Boris Johnson”, a spus ea.
Gaz peste foc a aruncat și Olaf Scholz, candidatul social-democraților pentru postul de cancelar al Germaniei, care a dat vina tot pe Brexit.
„Libera circulație a forței de muncă este parte a UE și am muncit din greu pentru a convinge Marea Britanie să nu părăsească Uniunea”, a spus el.
„Au decis diferit și sper că își vor rezolva problemele care au rezultat din asta”, a spus el.
Criză a forței de muncă și în alte domenii
Iar lipsa șoferilor nu este singura problemă. Guvernul de la Londra a fost nevoit să promită vize și pentru angajarea din străinătate a 5.500 de muncitori în domeniul procesării cărnii de pui.
O asociație de profil avertizase anterior că nu va avea suficientă forță de muncă pentru a procesa suficienți curcani pentru masa de Crăciun, deoarece în mod obișnuit se baza pe muncitorii din UE, iar angajarea lor este mai dificilă și mai scumpă.
Criza este vizibilă și în alte domenii – fermierii britanici s-au plâns în mod repetat de lipsa de forță de muncitori.
Într-un text de opinie, Financial Times scrie că muncitorii din UE nu se vor îngrămădi să beneficieze de vizele eliberate pentru trei luni și că cel mai probabil, aplicanții vor veni din alte țări.
Există deja un model, observat în cazul schemei pentru muncitorii sezonieri din agricultură, care au venit în special din țări precum Ucraina, Rusia, Belarus sau Republica Moldova sau chiar Nepal și Barbados.
Pentru aceștia, condițiile sunt mai dificile. Spre deosebire de lucrătorii din UE, care mulțumită libertății de circulație putea să își aleagă angajatorul sau să renunțe la el, aceși lucrători sunt în general legați de un singur angajator.
Asta înseamnă că ei vor avea dificultăți dacă vor să își dea demisia, în cazul în care condițiile de muncă sau salarizare nu sunt convenabile.
„Am fi putut să rămâne în UE și să îmbunătățim condițiile de muncă și salariale în aceste sectoare. Am fi putut părăsi UE și să îmbunătățim condițiile de muncă și salariale în aceste sectoare. Dar guvernul a insistat că poate fi și sătul, și cu punga plină”, scrie Financial Times, care avertizează că după un Brexit care ar fi trebuit să scape țara de migranți, Regatul ar putea deveni totuși dependent de alți migranți, unii mai prost plătiți și mai vulnerabili la exploatare.