- REPORTAJ/ Tragedia din Apuseni. Ce s-a întâmplat în cei patru ani de la accidentul aviatic în care a murit Adrian Iovan
- Un dosar penal, patru ani, încă niciun verdict. Tragedia aviatică din Apuseni, o anchetă complicată
- VIDEO/ Ce s-a schimbat în viața medicului Radu Zamfir, ”eroul din Apuseni”, la aproape 4 ani de la accident
Participanţii, rude şi apropiaţi ai lui Adrian Iovan dar şi foarte mulţi localnici, au fost nevoiţi să urce aproape trei kilometri pe jos prin zăpadă până la genunchi, în anumite zone troienele fiind de peste un metru.
Unul dintre participanţi, fostul primar din Horea, Corneliu Olar, în prezent deputat, a declarat pentru Libertatea, că în ultimele zile autorităţile locale au intervenit cu utilaje pentru a deschide drumul spre Vârful Petreasa, tronson numit de localnici „Drumul lui Iovan”, însă nu au putut deschide o porţiune de aproape trei kilometri.
„S-a intervenit cu utilaje pe drum, cu tafuri şi tractoare, şi s-a deszăpezit o parte, însă a mai rămas o porţiune pe care trebuit să o urcăm pe jos, prin zăpada care este până la genunchi”, a spus Olar.
Potrivit acestuia, zăpada troienită depăşeşte un metru, iar în zona accidentului are un metru şi douăzeci, chiar şi un metru şi jumătate.
Corneliu Olar a spus că dintre cei trei moţi salvatori, care au ajuns primii în 2004 la epava avionului, participă doar Gheorghe Trif, ceilalţi doi, Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu, nu au putut participa deoarece sunt plecaţi în străinătate lucrând ca şoferi pe TIR.
De asemenea la parastas au participat mulţi localnici din Buteşti, Giurgiuţ, Zânzeşti şi Petreasa, sate aflate în apropierea locului unde a căzut avionul.
După slujba de parastas de pe munte va avea loc o masă de pomană la căminul sătesc din satul Giurgiuţ.
În 20 ianuarie 2014, un avion de mici dimensiuni care avea la bord un echipaj medical s-a prăbuşit într-o zonă împădurită din Apuseni, la limita dintre judeţele Alba şi Cluj, la o altitudine de peste 1400 de metri. Echipa medicală mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Din nefericire pilotul Adrian Iovan a murit la scurt timp de la impact, iar tânăra Aura Ion, studentă la Medicină, a murit până ca echipele medicale să ajungă la avion.
Accidentul a fost la acea dată o palmă pentru autorităţile din România specializate în intervenţia în situaţii de urgenţă. Acestea au demonstrat cât de neputincioase sunt într-un scenariu real în care au trebuit să lupte contra cronometru cu natura şi, deşi suntem în era tehnologiei, nu au reuşit să identifice cu exactitate locul unde se afla epava avionului.
Sute de pompieri militari, poliţişti, jandarmi, salvamontişti şi localnici au fost mobilizaţi pentru găsirea locului în care avionul s-a prăbuşit. Au bâjbâit prin beznă, ger şi viscol ore în şir fără să reuşească să identifice cu toate mijloacele moderne de telecomunicaţii locul unde aşteptau cu disperare cei care se aflau în avionul prăbuşit.
În final epava şi victimele au fost găsite de trei localnici din Horea, după căutări care au durat mai bine de cinci ore.
Cazul a devenit în aceşti ani un dosar complex preluat de parchetul instanţei supreme care cu siguranţă va fi studiu de caz pentru viitorii procurori. Ancheta este însă departe de a se finaliza, iar multe întrebări nu şi-au găsit şi poate nu îşi vor găsi niciodată răspunsul.
Moţii din Apuseni nu au uitat tragicul accident aviatic care a avut loc pe cel mai înalt pisc din munţii lor, pe Vârful Petreasa. În amintire lui Adrian Iovan şi a tinerei Aura Ion, localnicii au construit un mic un altar de lemn, de aproximativ 12 metri pătraţi şi au ridicat o cruce de mari dimensiuni.
Formularul 600. Peste 3 milioane de români sunt afectați. Unii plătesc contribuții, deși nu mai au venituri