Consiliul General a adoptat, recent, o hotărâre prin care tariful de parcare în centrul Bucureștiului a crescut la 10 lei pe oră. Menționăm că este vorba de parcările operate de Primăria Capitalei, nu de orice loc public.
Dar acest tarif nu este valabil decât pentru primele două ore. De la a treia oră în sus, tariful e de 20 de lei pentru fiecare oră în plus, acestea fiind valabile pentru zona 0. Iată AICI zonele vizate.
Așadar, un român sau un străin care lucrează la instituțiile sau companiile din centrul Capitalei și are nevoie zi de zi de parcare ar achita pentru opt ore de parcare 20 de lei pe primele două ore, la care se adaugă 120 de lei pentru următoarele șase ore. În total, 140 de lei pe zi.
Înmulțind cu 20 de zile lucrătoare pe lună, s-ar ajunge la achitarea a 2.800 de lei pe lună. Reamintim, salariul minim brut în România este de 1.900 de lei, ceea ce înseamnă 1.235 de lei pe lună. Astfel, parcarea într-o lună ar costa cât două salarii minime nete.
Ba chiar suma este peste nivelul câștigului mediu din România. Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), acesta se ridica la 2.704 lei în luna mai.
Într-un an de zile, parcarea în centrul Bucureștiului ar însemna 33.600 de lei, adică fix 7.225 euro la cursul Băncii Naționale a României (BNR).
Pe de altă parte, un autoturism Dacia Logan pornește de la 7.050 euro, cu tot cu TVA, potrivit informațiilor oficiale de pe pagina de internet a constructorului auto.
Varianta minimă
Dar presupunând că vajnicul temerar și-ar muta mașina din două în două ore pentru a nu fi nevoit să plătească supratariful de 20 de lei pe oră, tot ar trebui să cheltuiască 80 de lei pe zi.
Astfel, într-o lună de zile, respectivul tot ar achita 1.600 de lei, mai mult decât salariul minim net de 1.235 lei pe lună din România. Într-un an, s-ar strânge o cheltuială de 19.200 de lei, adică peste 4.120 de euro.
În final, tariful de parcare pentru un an în Centrul Bucureștiului ar fi puțin mai mult de jumătate din prețul de catalog al unui Logan.
Motivația: descurajarea traficului
Motivul pentru care au fost votate aceste tarife îl constituie descurajarea traficului auto urban, în special în centrul orașului. Mai exact, autoritățile speră că, astfel, oamenii își vor lăsa mașinile acasă și vor folosi mai mult transportul în comun, care este mai puțin poluant, dar mai puțin agreabil.
”Una din măsurile necesare reducerii traficului auto urban este introducerea regimului de plată al parcărilor pe întreg teritoriul orașului, iar pentru administrarea acestor parcaje este necesară aprobarea unor tarife de exploatare”, se arată în expunerea de motive a hotărârii.
”Potrivit Comisiei Europene, în cazul României – în aglomerarea București- valorile-limită au fost depășite în mod persistent. În scopul scăderii gradului de poluare, pentru respectarea cerințelor impuse de standardele europene în domeniu, a fost aprobat Planul Integrat pentru Calitatea Aerului. Una din cauzele atingerii unui grad mare de poluare este traficul rutier, ale cărui volume sporite sunt cauzate de utilizarea pe scară largă a autovehiculului propriu”, arată și raportul de specialitate.
De asemenea, raportul de specialitate mai spune că România a fost trimisă în judecată, alături de alte țări europene, pentru poluare.
120 de lei pe lună pentru riverani
Partea bună este că locuitorii din zona centrală a Bucureștiului au la dispoziție tarife mult mai mici: 120 de lei pe lună.
Tariful de parcare de 10 sau 20 de lei nu se aplică decât în parcările Primăriei, astfel că în continuare va fi permisă parcarea în orice loc găsit liber sau pe trotuar.
hotarare by Daniel Ionascu on Scribd
Citește și:
Soțiile de parlamentari câștigă mai mult decât partenerii de viață. De la funcții în instituții de stat, la bani din chirii și dividende