Primul radar pentru zgomot a fost instalat pe un stâlp de iluminat stradal din arondismentul 20 din estul orașului. Este un prim pas făcut de autoritățile locale ca parte a unui plan mai amplu de a aduce liniștea pe străzi.
„Prea multă gălăgie îmbolnăvește oamenii. Pentru sănătatea noastră și calitatea vieții, scopul acestui prim radar sonor este de a emite automat amenzi pentru vehiculele care fac prea mult zgomot”, a precizat viceprimarul Parisului, David Belliard, într-o postare pe Twitter.
În următoarele câteva luni, orașul va testa dacă radarul poate identifica fără probleme plăcuțele de înmatriculare ale motocicletelor sau mașinilor care produc zgomot, după care echipamentul va trebui să fie aprobat oficial de autorități până la sfârșitul anului 2022.
Pentru moment nu vor fi acordate amenzi, dar municipalitatea intenționează să impună această politică din 2023 după ce guvernul va mai testa și alte radare sonore în alte orașe franceze și va testa procedurile de automatizare a amenzilor, ca parte a legii privind mobilitatea adoptată în 2019.
Conform legislației în vigoare, autoritățile pot deja sancționa proprietarii de vehicule zgomotoase, dar poliția trebuie să aibă echipamentul necesar și să-l prindă pe șofer în flagrant. Noul sistem va funcționa ca un radar de viteză, cu amenzi automate.
„Problema este că poliția are adesea alte lucruri de făcut”, a spus Fanny Mietlicki, șefa agenției Bruitparif, care a fost pionier în tehnologia radarului pentru zgomot.
Până la instalarea radarului din Paris, astfel de dispozitive au fost deja montate în regiunea Ile-de-France din jurul Parisului și în orașele Nisa și Lyon, de la sfârșitul lunii ianuarie.
Un studiu din decembrie 2021 al Money.co.uk, bazat pe datele Agenției Europene de Mediu, a arătat că Parisul este unul dintre cele mai zgomotoase orașe din Europa, cu peste 5,5 milioane de oameni expuși la zgomotul produs de traficul rutier de 55 decibeli sau mai mult, comparativ cu 2,6 milioane de oameni la Londra și 1,7 milioane de oameni la Viena și Roma.