Cei care vor preda în centrele de ucenicie vor fi angajate de către casele de copii și centrele de plasament, fiind persoane cu pregătire în anumite meserii. Se vor numi ”coordonatori de curs” și vor fi obligați să aibă diplome de absolvire a unor școli de maiștri sau cursuri de pregătire, care să demonstreze că au practicat meseria respectivă timp de cel puțin 10 ani.
Activitatea de învățare a meseriei se va face după programa stabilită de coordonatorul de curs și va fi aprobată de instituția care îl angajează, respectiv casa de copii sau centrul de plasament.
Înscrierea copiilor la curs se va face începând cu împlinirea vârstei de 16 ani, iar la final, aceștia vor susține un examen. După absolvire, vor primi o diplomă sau certificat de calificare, în meseria respectivă. Aceasta le va da dreptul de a profesa în acea meserie, fără să mai fien nevoie să dea examene la alte intituții. Bugetul acestor centre va fi asigurat de casele de copii, iar baza materială se va putea realiza prin sponsorizări și donații.
În plus, bunurile realizate în cadrul cursurilor vor putea fi vândute, iar banii folosiți vor reprezenta sursă de autofinanțare a acestui proiect.
Jumătate din copiii aflați în centre de plasament nu sunt înscriși într-o formă de învățământ
Inițiatorii spun că mai mult de jumătate din copiii aflați îb centre de plasament nu merg la școală și sunt internați frecvent la secții de psihiatrie. Motivele sunt problemele medicale cu care aceștia se confruntă, de multe oric, dar și lipsa CNP-ului sau lipsa locurilor în școli și grădinițe.
Întrebați ce doresc să facă în viață, copiii din centrele de plasament au răspuns că vor să fie alături de familie sau pur și simplu să aibă o familie, mai spun inițiatorii. În plus, actuala legislație nu permite integrarea copiiilor din centrele de plasament, după ce au ajuns la majorat, ceea ce duce la împingerea lor spre ”zona infracțională”. Centrele de ucenicie îi va ajuta să învețe o meserie și să se angajeze după ce vor pleca din sistemul de protecție socială.