Votul în plenul Parlamentului se va da joi, începând cu ora 12.00, într-o şedinţă online.
HOTĂRÂREA pentru încuviințarea măsurii adoptate de Președintele României privind prelungirea stării de urgență pe întreg teritoriul României prevede, însă, mai multe articole, în care sunt puse condiţii Guvernului, în această perioadă:
Art. 1. Se încuviințează măsura prelungirii stării de urgență pe teritoriul României, pentru o perioadă de 30 de zile, instituită de președintele României prin Decretul nr. 240 din 14 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 14 aprilie 2020.
Art. 2.(1) Pe durata stării de urgență, restrângerea
exercițiului unor drepturi sau libertăți se dispune numai prin acte normative
cu putere de lege.(2) Restrângerea prevăzută la alin. (1) trebuie
să fie determinată exclusiv de prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19,
temeinic motivată și cu respectarea strictă a exigențelor art. 53 alin. (2) din
Constituția României.(3) Durata restrângerii
exercițiului unor drepturi și libertăți nu poate depăși durata stării de
urgență.
Art. 3.(1) Modificarea,
completarea sau abrogarea, după caz, a unor dispoziții prevăzute în acte
normative cu putere de lege, motivate de prevenirea și combaterea epidemiei
COVID-19 se dispune numai prin acte normative cu putere de lege.
Art. 4.Pe durata stării de
urgență, Guvernul va acționa pentru deplina respectare și aplicare a Convenției pentru apărarea drepturilor
omului și a libertăților fundamentale ratificată prin Legea nr. 30 din 18
mai 1994, publicat în Monitorul Oficial nr. 135 din 31 mai 1994.
Art. 5 (1) Pe perioada stării de urgență, periodic, la fiecare 7 zile, sau ori de câte ori este necesar, Guvernul prezintă Parlamentului un raport cuprinzând măsurile adoptate sau preconizate pentru prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19 și motivele care le-au determinat. (2) În termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență, Guvernul va prezenta Parlamentului un raport complet privind măsurile adoptate pe perioada stării de urgență pentru prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19, măsurile care au restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale și măsurile cu caracter economic și social, temeiurile care au determinat luarea măsurilor și efectele produse, precum și conformitatea acestora cu exigențele dispozițiilor art. 53 și art. 93 din Constituția României, ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare. (3) În termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență, Curtea de Conturi va efectua un control al modului de gestionare a resurselor publice pe perioada stării şi va prezenta Parlamentului un raport cuprinzând cele constatate, concluzii și propuneri, în condițiile prevăzute de art. 140 alin. 9 3 din Constituția României.
Constituţia spune, însă, la ARTICOLUL 93, că Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
Cum justifică Parlamentul votul de încuviinţare a prelungirii stării de urgenţă
Aleşii scriu, în Hotărâre şi motivele pentru care au decis să încuviinţeze prelungirea stării de urgenţă:
Conștienți de pericolul global pe care îl reprezintă pandemia cauzată de SARS-COV 2 și de necesitatea unor eforturi comune coordonate ale instituțiilor și autorităților statului român,
Considerând o excepție necesitatea recurgerii la
instrumente deosebite și măsuri excepționale pentru a preveni și combate
epidemia COVID – 19,
Reafirmând principiile constituționale potrivit
cărora drepturile și libertățile cetățenilor, dreptatea și pluralismul politic
reprezintă valori supreme garantate, în spiritul tradițiilor democratice ale
poporului român si idealurilor Revoluției din Decembrie 1989,
Asumându-ne o concepție comună despre aceste drepturi și
libertăți este de cea mai mare importanță pentru realizarea deplină a acestui
angajament,
Preocupați
de modul în care Guvernul acționează în plan medical, sanitar pentru prevenirea
răspândirii epidemiei,
Îngrijorați
de lipsa unor măsuri riguroase și rapide de atenuare a efectelor economice ale
crizei,
Ținând
cont de necesitatea reluării cât mai grabnice a activităților economice și a
funcționării instituțiilor autorităților centrale și locale,
Reafirmând
că scopul stării de urgență este de sporire a eficienței actului administrativ
și nu știrbirea calității democrației prin lipsă de transparență decizională și
limitarea excesivă a exercițiului unor drepturi fundamentale,
Reafirmând rolul Parlamentului ca organ
reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a
țării, precum și faptul că acțiunea sa
pe durata acțiunii de urgență trebuie să constituie o garanție împotriva oricăror excese sau
abuzuri comise de autoritățile împuternicite să adopte măsuri excepționale în
această perioadă,
Reamintind că Guvernul răspunde politic pentru întreaga sa activitate în fața forului legislativ