„Obligatoriu va fi un semn distinct, minim un P”, spune preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP) despre materialele de presă plătite de partidele politice. Articolele nemarcate ar urma să atragă sancțiuni fie pentru partide, fie pentru publicaţiile care le găzduiesc. Amenda ar fi de 35.000 de lei pentru fiecare articol nemarcat.

Constantin Mituleţu-Buică susţine că partidele vor fi obligate să declare fiecare sumă de bani plătită către publicaţiile de ştiri din România. Contractele, plăţile şi lista furnizorilor vor fi publicate lunar pe site-ul finantarepartide.ro, deţinut de AEP.

Prevederile se regăsesc într-un proiect de lege privind finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale, trimis de AEP Guvernului României, arată Mituleţu-Buică în interviul pentru Europa Liberă. 

După ce va fi aprobat de Guvern, proiectul AEP va merge către Parlament ca proiect legislativ. Iar aici el ar urma să treacă prin filtrul partidelor politice, care vor decide prin vot o formă finală.

Proiectul AEP a fost dezbătut, săptămâna aceasta, în prezenţa societăţii civile, însă varianta lansată în dezbatere nu prevedea şi publicarea contractelor partidelor.

Zeci de milioane de euro pentru promovare

Sumele pentru televiziuni și site-uri au reprezentat subiectul mai multor investigații de presă realizate la Radio Europa Liberă de jurnalistul Cristian Andrei. Potrivit acestuia, PNL și PSD au alocat în ultimii doi ani peste 28 de milioane de dolari pentru a-și promova imaginea în presă.

În septembrie, şi site-ul Recorder a publicat o investigație în care arată cum se duc banii de la alianța de guvernare predilect către Antena 3, Digi 24, România TV, Realitatea și B1 TV, fără să fie clar ce cumpără partidele cu acești bani.

Potrivit dezvăluirilor Recorder, PSD ar fi plătit doar prin intermediul firmei Vertigo următoarele sume către următoarele televiziuni şi publicaţii de presă scrisă:

  • 3,1 milioane de euro – Antena 3 Group/Antena Group
  • 3 milioane de euro – RTV
  • 850.000 de euro – B1 TV, Ancore Media
  • 470.000 de euro – Outsmart Media
  • 230.000 de euro – RCS-RDS, Digi 24
  • 540.000 de euro – Gândul
  • 540.000 de euro – Adevărul
  • 395.000 de euro – Evenimentul Zilei și Capital
  • 375.000 de euro – DC News
  • 350.000 de euro – Stiripesurse

Și celălalt partid aflat la guvernare, PNL, a cheltuit, potrivit Recorder, în ultimii ani peste 25 de milioane de euro pentru presă și propagandă.

  • Newsweek – 5.000 de euro/lună
  • PS News – 5.000 de euro/lună
  • Pres Ziariștii – 3.000 de euro/lună
  • B1 TV – 7.500-8.000 de euro/lună prin firma Ancore Media
  • Realitatea TV – 120.000 de euro printr-o firmă deținută de soția patronului Realitatea TV, Maricel Păcuraru

Foto: Hepta

Urmărește-ne pe Google News