Cuprins:
Straja, o destinație populară
Stațiunea Straja atrage mulți vizitatori în weekenduri. Pârtiile sale și numeroasele instalații de schi de la poalele vârfului Straja (1.868 de metri) sunt principalele puncte de interes.
De cealaltă parte a vârfului Straja se află Pasul Vâlcan, situat la aproximativ 1.640 de metri altitudine. Această zonă a fost transformată în stațiune turistică în urmă cu peste un deceniu, odată cu construcția telegondolei care urcă din orașul minier Vulcan.
Istoria recentă a Pasului Vâlcan
În anii ’70, au fost construite primele cabane pentru cazarea turiștilor în Pasul Vâlcan. La sfârșitul anilor 2000, a început construcția telegondolei. În anii următori, cu fonduri europene, s-a construit șoseaua montană care urcă în Pasul Vâlcan, inaugurată în 2014.
Inițial, autoritățile intenționau să conecteze stațiunile Straja și Pasul Vâlcan printr-o instalație de telegondolă de peste trei kilometri. Acest proiect nu s-a materializat. În schimb, din stațiunea Pasul Vâlcan a fost modernizat un segment de patru kilometri de drum, care urcă până la limita județelor Hunedoara și Gorj.
Atracții și activități în Pasul Vâlcan
Iarna, Drumul județean 664 din Pasul Vâlcan devine inaccesibil cu mașina și este folosit ca pârtie de schi și săniuș. Există și pârtii amenajate de câteva sute de metri, dar șoseaua acoperită de zăpadă oferă o experiență mai interesantă pentru schiorii amatori.
Vizitatorii care nu sunt interesați de schi se pot bucura de plimbări pe muntele înzăpezit, cu priveliști spectaculoase asupra orașelor miniere din Valea Jiului de vest. Pentru cei mai aventuroși, există trasee mai lungi care duc la Vârful Straja și apoi coboară în stațiunea montană Straja.
„Deocamdată, doar o parte a șoselei poate fi folosită pentru săniuș. Dacă ar fi nins mai mult, atunci turiștii puteau urca – la fel ca în unele ierni – cu telegondola până în stațiune, de unde coborau pe schiuri sau pe sanie, direct pe șosea. Și ieșeau destul de ieftin: 10 lei urcarea cu telegondola, sau 15 lei urcarea și coborârea”, a declarat angajatul unei cabane din Pasul Vâlcan.
„Este, probabil, cea mai ieftină stațiune din România: urci cu 10 lei și te dai cu sania pe șoseaua care coboară prin pădure. Mulți oameni preferă să urce pe jos pe drumul spre Pasul Vâlcan. Îi vedem mai ales dimineața – vin la plimbare: sunt unele locuri atractive și pe drumul spre stațiune, cum este Cascada Lupilor, aflată în apropiere de șosea, în pădure”, a povestit localnicul.
Sfaturi pentru turiști
Telegondola funcționează până la ora 16.00. Cei care întârzie pot rămâne la cabanele din stațiune sau pot coborî pe jos pe șoseaua parțial înzăpezită.
„Trebuie să fie prudenți, pentru că odată cu lăsarea serii, adesea se așterne și ceața peste pădure și nu mai vezi nimic la câțiva metri, chiar și folosind lanterna”, spune angajatul cabanei.
Importanța istorică a Pasului Vâlcan
Pasul Vâlcan a jucat un rol strategic important de-a lungul istoriei. A fost un punct de legătură între Ardeal și sudul Carpaților și scena unor lupte importante în perioada medievală.
Mihai Viteazul a trecut prin acest pas în drumul său spre Viena în anul 1600. O legendă locală spune că în locul numit Poiana lui Mihai, calul voievodului ar fi murit din cauza efortului. O statuie a lui Mihai Viteazul din stațiune comemorează această legendă.
În Primul Război Mondial, Pasul Vâlcan a fost teatrul unor lupte sângeroase între armatele română, austro-ungară și germană.
Pasul Vâlcan, locul unde au avut loc lupte sângeroase în Primul Război Mondial. Foto: Facebook/Tiberiu Claudiu Barstan
În zonă, vizitatorii pot vedea monumente ridicate în cinstea eroilor români din Primul Război Mondial și urmele tranșeelor săpate în urmă cu peste un secol.
În trecut, Pasul Vâlcan a fost un important punct vamal și loc de târg. Și-a pierdut treptat importanța odată cu construcția drumului prin Defileul Jiului și a căii ferate din zonă.
În prezent, un drum de opt kilometri, modernizat între 2013 și 2019, urcă din municipiul Vulcan spre Pasul Vâlcan. Drumul este asfaltat până pe creasta aflată la limita județelor Hunedoara și Gorj, la aproximativ 1.600 de metri altitudine.
Conexiuni cu alte zone
De la limita județelor Hunedoara și Gorj, un drum nemodernizat coboară spre comuna Schela din Gorj, aflată la aproximativ 20 de kilometri de Târgu Jiu. Acest sector nu este accesibil autoturismelor.
Pasul Vâlcan oferă și posibilitatea de a urca spre Vârful Straja (1.865 de metri), un punct emblematic al Munților Vâlcan, care domină stațiunea montană Straja.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro