Fondatorul companiei Patagonia, miliardarul Yvon Chouinard, a anunțat că va ceda corporația, care valorează trei miliarde de dolari, unui trust și unei organizații non-profit care vor avea rolul de a dirija toate profiturile – în jur de 100 de milioane de dolari pe an – către eforturile de combatere a efectelor schimbărilor climatice.
„Începând de acum, Pământul este singurul nostru acționar”, a anunțat compania. „Toate profiturile, în perpetuitate, vor merge către misiunea noastră de a salva planeta”, a precizat un comunicat oficial.
„Să sperăm că acest lucru va influența o nouă formă de capitalism, care să nu aibă câțiva oameni bogați și o grămadă de săraci”, a declarat Chouinard, într-un interviu pentru New York Times. „Vom da cât mai mulți bani oamenilor care lucrează în mod activ la salvarea acestei planete”, a spus el.
Patagonias founder, Yvon Chouinard, gave the $3 billion company to trusts and nonprofits to fight climate change.
“Hopefully this will influence a new form of capitalism that doesnt end up with a few rich people and a bunch of poor people,” he said. https://t.co/vMrxonTJ4J
— The New York Times (@nytimes) September 15, 2022
Chouinard, ajuns la vârsta de 83 de ani, a lucrat împreună cu soția și cei doi copii ai săi, precum și cu avocații companiei, pentru a crea o structură care va permite Patagonia să funcționeze ca o corporație cu scop lucrativ, dar ale cărei venituri vor merge către protejarea mediului.
„Dacă mai avem vreo speranță de a avea o planetă prosperă – și o afacere prosperă – peste 50 de ani, va fi nevoie ca noi toți să facem tot ce putem cu resursele pe care le avem”, a declarat Chouinard într-un comunicat.
„Aceasta este o altă modalitate pe care am găsit-o pentru a ne face partea noastră”, a adăugat el.
Familia lui Chouinard a donat 2% din toate acțiunile și toată autoritatea decizională unui trust, care va supraveghea misiunea și valorile companiei.
Celelalte 98% din acțiunile companiei vor merge către o organizație non-profit numită Holdfast Collective, care „va folosi fiecare dolar primit pentru a lupta împotriva crizei mediului, pentru a proteja natura și biodiversitatea și pentru a sprijini comunitățile, cât mai repede posibil”, potrivit declarației.
În fiecare an, banii pe care Patagonia îi va câștiga după ce va reinvesti în afacere vor fi distribuiți către organizația non-profit.
Structura, se arată în declarație, a fost concepută pentru a evita vânzarea companiei sau scoaterea ei la bursă, ceea ce ar fi putut aduce o schimbare a valorilor.
Noua direcție a companiei este concepută pentru a infirma vechea axiomă a capitalismului, potrivit căreia obiectivele corporative, altele decât profitul, vor deruta investitorii, a explicat miercuri președintele consiliului de administrație al Patagonia, Charles Conn, într-un articol de opinie publicat în revista Fortune.
„În loc să exploatăm resursele naturale pentru a obține profituri pentru acționari, noi întoarcem capitalismul acționarilor pe dos, făcând din Pământ singurul nostru acționar”, a scris el.
Chouinard și Patagonia, scrie The Guardian, sunt cunoscuți de multă vreme pentru activismul de mediu și pentru beneficiile acordate angajaților, inclusiv creșe pentru copii la locul de muncă și după-amieze libere în zilele bune pentru surf.
În anii 80, compania a început să doneze 1% din vânzările sale către organizațiile de mediu, un program oficializat în 2001 sub denumirea de „1% pentru planetă”. Potrivit companiei, programul a avut ca rezultat donații de 140 de milioane de dolari pentru conservarea și restaurarea mediului natural.
Patagonia a fost una dintre primele companii care a devenit o „b-Corp”, o certificare care atestă anumite standarde sociale și de mediu.
Chouinard, care și-a început afacerea confecționând pitoni de metal pentru alpinism și care a trăit mulți ani în dubița cu care călătorea, a declarat pentru New York Times că fost îngrozit că va fi văzut ca un miliardar.
„Eram trecut în revista Forbes ca miliardar, ceea ce m-a enervat foarte, foarte tare”, a spus el. „Nu am un miliard de dolari în bancă. Nu conduc Lexus-uri”, a subliniat el.
ivryernest • 15.09.2022, 15:14
Iată ce înseamnă "BRAND", după DEX : "BRAND,branduri,s. n. (Mil.) Aruncător de mine1 (2); p. ext. proiectil de aruncător de mine. – Din n. pr.Brandt. Sursă: Dicționarul explicativ al limbii române, ediția a II-a ( DEX '98 ) BRANDs. n. aruncător de bombe sau mine, cu țeavă neghintuită în interior și traiectoria curbă. (< germ. Brandt) Sursă: Marele dicționar de neologisme ( MDN ) BRANDs.n. Aruncător de proiectile. [Pl. -duri. / < Brandt – inventatorul acestui aruncător]. Sursă: Dicționar de neologisme ( DN ) Brand,branduri s. n. (intl.) lovitură de pumn. Sursă: Dicționar de argou al limbii române ( Argou ) BRAND,branduri, s. n. (Mil.) Aruncător1(1);p. ext. proiectil de aruncător. – Germ. Brand. Sursă: Dicționarul limbii române moderne ( DLRM ) Se potrivesc oare definițiile oficiale din dicționar cu cuvântul englezesc "BRAND" folosit peste tot de mediile românești ?