Cuprins:
Când începe postul Crăciunului
Vineri, pe 15 noiembrie, începe postul Crăciunului, care se încheie pe 24 decembrie. Cu această ocazie, Paul Anghel a oferit mai multe sfaturi pentru persoanele care vor să cumpere produse alimentare de post, pe pagina sa de Facebook.
„Pe data de 15 noiembrie începe Postul Naşterii Domnului, cunoscut şi ca Postul Crăciunului, care durează până pe 24 decembrie și pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în acest post să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dv., vă recomand să achiziţionaţi aceste produse alimentare numai din locuri amenajate şi autorizate, să solicitaţi şi să păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea\conformitatea sau siguranţa unui produs”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.
Paul Anghel a avertizat că produsele de post cumpărate din locuri neautorizate pot fi nesigure. Acestea nu sunt depozitate corect, iar condițiile de transport și comercializare nu sunt respectate. Astfel, produsele pot fi neconforme și pot pune în pericol sănătatea consumatorilor.
Verificați eticheta produselor de post
„Verificați cu atenție eticheta produselor de post pe care le cumpărați!”, i-a sfătuit oficialul ANPC pe cumpărători.
Produsele de post sunt cele care conțin doar ingrediente vegetale, cum ar fi soia. Este important să verifice etichetele pentru a asigura corectitudinea informațiilor privind conținutul și ingredientele, pentru a respecta Postul Crăciunului și a evita înșelăciunile.
„În cazul în care aceasta conţine şi ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ou, trebuie să ştiţi că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post. Pentru produsele tăiate, fracţionate sau porţionate de vânzător, solicitaţi să vedeţi eticheta produsului pentru a verifica compoziţia şi data durabilităţii minimale. Avertizez asupra faptului că pe unele ambalaje veţi găsi pe lângă lista cu ingrediente şi afirmaţia «poate contine urme de ou, lapte…». Aceasta este o informaţie oferită voluntar de către producător şi înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producţiei, cele mai mici urme din ingredientele menţionate, câteodată, nu pot fi evitate”, a atenţionat el.
Consumatorii trebuie să verifice dacă în magazin se respectă condițiile de păstrare ale produselor, în special temperatura. Nu cumpărați produse păstrate la temperaturi mai mari decât cele recomandate. După achiziție, respectați instrucțiunile de depozitare de pe ambalaj. De asemenea, verificați data durabilității minimale și evitați produsele cu termenul expirat sau modificat.
Mențiuni care induc în eroare consumatorii
Operatorii care nu respectă reglementările vor fi sancționați, iar comisarii ANPC vor monitoriza și verifica produsele destinate postului, a precizat Paul Anghel.
În anii trecuți, au fost descoperite etichete care ar putea induce consumatorii în eroare.
De exemplu, inspectorii ANPC au descoperit etichete cu menţiuni precum: cozonac cu rahat, cacao şi stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicţie cu menţiunea inscripţionată pe fluturaşul colant „produs de post”, „maioneză vegetală simplă” şi „maioneză vegetală Shaorma”, deşi denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuş, ulei şi alte ingrediente; „pizza de post” – „specialitate cu aromă pe bază de uleiuri vegetale şi cazeină (substanţă proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel „de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor.
Nereguli descoperite anii trecuți
În controalele anterioare, au fost identificate denumiri înşelătoare pe produse, precum şniţel, pate, parizer, salam, cârnaţi sau crenvurşti, etichetate ca „vegetale”.
De asemenea, unele produse vegetale purtau menţiuni precum „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerând caracteristici speciale, deşi toate produsele vegetale au această trăsătură. S-au mai găsit produse alimentare vegetale UHT care conţineau proteine din lapte, ceea ce contrazicea denumirea de „vegetal”. În plus, au fost descoperite produse de cofetărie ambalate ca „de post”, deşi în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris „frişcă”.
Totodată, au fost constatate următoarele abateri: produse de post expuse la comercializare în acelaşi raft şi în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii (de exemplu produsul „untar” ce conţinea grăsimi vegetale era expus la vânzare în acelaşi raion cu untul); expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conţinut ingrediente lactate; produsul „crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiş inscripţionat „Idei savuroase de post”, deşi, produsul conţinea „zer praf dulce” şi „praf de iaurt”, care sunt de origine animală şi nu de post.