Cuprins:
Aceasta este instituția din România care se ocupă de implementarea Digital Services Act (DSA), care reglementează activitatea marilor platforme online în Uniunea Europeană. Unele din prevederile DSA fac referire la dezinformare.
Trei sesizări la Comisia Europeană
Acesta spune că atât ANCOM, cât și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) au sesizat Comisia Europeană cu privire la activitatea TikTok în timpul campaniei prezidențiale.
Astfel, sunt acum trei sesizări din România cu privire la comportamentul rețelei sociale, în contextul în care Călin Georgescu promovează conspirații și aduce omagii unor foști lideri legionari.
„În campania pentru prezidențiale TikTok a ignorat cu desăvârșire toate tentativele și sesizările pe care AEP-ul le-a făcut în baza informațiilor pe care le avea despre o anumită campanie ce pare a fi fost sponsorizată într-un mod diferit de ceilalți competitori. TikTok nici nu a listat acea campanie sau candidatul acelei campanii drept un candidat politic și l-a lăsat la statutul de username nepolitic”, acuză vicepreședintele ANCOM.
„Au lucrat împreună cu algoritmul”
„Și acele mii de username-uri care au lucrat împreună cu algoritmul TikTok au favorizat împingerea mesajului acelui candidat. Din păcate, au dus la acest deznodământ pe care îl vedem astăzi. TikTok cu desăvârșire a ignorat aceste sesizări în mod constant pe parcursul campaniei”, completează acesta.
„Ele sunt create, în opinia noastră, din informațiile publice pe care le-am extras, pentru a face parte dintr-un sistem încurajat de algoritmul TikTok. Și tot din informații publice vă spun că apar informații că aceste conturi au fost sponsorizate din surse externe statului român. Influenceri sau Tiktokeri sponsorizați pentru a împinge un mesaj. Și, repet, platforma a întors spatele comunicărilor cu instituțiile statului român”, mai arată Pavel Popescu.
Obligațiile din DSA
Articolul 34 din DSA obligă marile platforme online să analizeze riscurile sistemice care sunt cauzate de „proiectarea sau de funcționarea serviciilor lor și a sistemelor lor aferente, inclusiv a sistemelor algoritmice, sau de utilizarea serviciilor lor”.
Această evaluare a riscurilor trebuie făcută și pentru „orice efecte negative reale sau previzibile asupra discursului civic și a proceselor electorale, precum și a siguranței publice”.
Odată riscurile identificate, acestea trebuie atenuate.
Pe românește, nu trebuie să afecteze alegerile.
Problemă de ani buni
Pavel Popescu, care a ajuns la ANCOM cu sprijinul PNL, a acuzat de mai mulți ani TikTok că este o problemă de securitate națională și a cerut eliminarea acesteia de pe telefoanele angajaților statului.
„Pentru a interzice accesul la TikTok avem nevoie de o discuție mai extinsă. Am ridicat această problemă. Sunt singurul oficial din statul român care de peste 4 ani de am ridicat această problemă. Statul român a râs”, susține el.
Comisia Europeană are deja și alte investigații asupra implementării de către TikTok a prevederilor DSA.
De ce se cere intervenția Bruxelles-ului
Supravegherea platformelor foarte mari, cum este cazul TikTok, sau al motoarelor de căutare foarte mari, cum e Google, se află în competența Comisiei Europene.
ANCOM, ca autoritate națională, este coordonator național pentru DSA, dar nu are competențe directe asupra TikTok. „Aria noastră este foarte limitată la furnizorii de servicii intermediare (găzduire – n.r.) stabiliți pe teritoriul național”, spune Popescu.
ANCOM nu este astfel decât un intermediar între Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau AEP și rețeaua socială.
Comisia Europeană poate amenda TikTok cu până la 6% din cifra de afaceri globală dacă găsește compania vinovată că nu a respectat prevederile DSA.
16 organizații au scris Comisiei Europene
Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), plus alte 15 organizații non-guvernamentale, au transmis marți o scrisoare deschisă către Comisia Europeană în care acuză că TikTok este „un catalizator al opiniilor extremiste și al nerespectării regulilor electorale”.
„De facto, în contextul alegerilor din România, TikTok nu a implementat aproape niciuna din măsurile specifice identificate în capitolul 3.2.1. al Orientărilor Comisiei Europene, deși aceste linii directoare au fost publicate pentru ca platformele să joace un rol mai activ în a preveni utilizarea frauduloasă și de influențare a proceselor electorale democratice”, acuză organizațiile.
„Lipsa de transparență, contact public și responsabilitate a TikTok față de rolul său major în ecosistemul informațional digital din România este de neacceptat în contextul electoral prezentat mai sus și în contextul DSA”, mai spun acestea.
Aproape de interdicție în SUA
Statele Unite acuză TikTok de spionaj în favoarea Chinei. Americanii au votat în acest an o lege care cere grupului chinez ByteDance vânzarea TikTok, în caz contrar compania va fi interzisă.
Până în acest moment, TikTok nu a fost scoasă la vânzare, iar compania a atacat în justiție legea respectivă.
Compania spune că e „extrem de vigilentă”
Compania a reacționat marți pentru prima oară la acuzațiile privind promovarea lui Călin Georgescu cu ajutorul boților și al algoritmilor săi, afirmând că e „extrem de vigilentă” și acționează pentru protejarea integrității alegerilor.
TikTok a evitat însă să spună numărul concret de conturi false care au amplificat dezinformarea și au amplificat mesajele lui Călin Georgescu.
Zeci de conturi cu numele Călin Georgescu activează pe TikTok, în vreme ce Pagina de Media a arătat că în ziua alegerilor pe TikTok se promova un sondaj fals ce îl arăta pe acesta cu 67% voturi.
Publicarea de sondaje în ziua alegerilor este ilegală în România.
unfake • 27.11.2024, 13:39
Ancom a sesizat, Compania (TikTok) a ignorat, si aici s-a terminat. Asa functioneaza un stat esuat.
nakamoto • 27.11.2024, 13:21
Singura solutie salvatoare este iesirea masiva la vot pentru Lasconi