Ceferiștii ar putea primi peste 20 de bonusuri și compensații, potrivit unui proiect de lege aflat în Parlament.

Între acestea se află decontarea a 50% din cheltuielile cu concediile, locuințe de serviciu, sociale sau de protocol, indemnizații de instalare, prime de Paște, Crăciun și Ziua Feroviarului, bilete gratis pe tren, ajutoare la căsătorie sau nașterea unui copil.

De asemenea, sunt menționate vouchere gratuite pentru vacanță, tichete de masă, tichete de creșă, asigurare gratuită de viață, concedii de studii și zile libere cu ocazia evenimentelor familiale.

În caz de concedieri colective, personalul feroviar ar putea beneficia de cel puțin cinci salarii medii brute. Pe lângă acestea, proiectul instituie un nou tip de pensii speciale: ceferiștii ar putea ieși la pensie mai devreme cu până la 13 ani, adică la 52 de ani.

23.000 de potențiali beneficiari

Dacă legea va fi adoptată, de prevederile ei vor putea beneficia angajații CFR Călători, CFR Marfă, dar și Metrorex – compania care gestionează metroul bucureștean.

CFR Călători are peste 12.700 de salariați, la CFR Marfă lucrează peste 5.800 de oameni, iar Metrorex are peste 4.400 de angajați. În total, aproape 23.000 de angajați ar putea beneficia de prevederile legii.

Metrorex și CFR Călători primesc an de an sume substanțiale de la buget, în vreme ce compania CFR Marfă este unul dintre marii datornici la stat.

Proiect PSD depus încă din 2016

Legea privind statutul ceferiștilor a apărut inițial în Parlament în anul 2016, fiind depusă de 32 de senatori și deputați PSD, între care Eugen Teodorovici – fost ministru al finanțelor și Mihai Fifor – fost ministru al apărării.

În expunerea de motive, aceștia susțin că statisticile Ministerului Transporturilor arată creșterea numărului de concedii medicale sau de refacere în domeniu, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică și psihică în rândul personalului feroviar.

Iohannis: Legea va duce la scumpirea biletelor

Proiectul a fost adoptat o dată de Parlament în anul 2019, dar președintele Klaus Iohannis l-a trimis înapoi forului legislativ.

Președintele a argumentat că nu a fost făcută o analiză economică a recompenselor și drepturilor salariale care se vor acorda, conform proiectului.

Iohannis arăta atunci că toate noile costuri impuse operatorilor feroviari ar putea ajunge să fie suportate de consumatorii finali, prin creșterea prețurilor la biletele de călătorie.

“Protecție în fața legii”

O altă prevedere contestată de șeful statului o constituie “protecția în fața legii” de care ar urma să beneficieze ceferiștii atât în cazuri penale, cât și în caz de anchete administrative legate de fapte realizate în timpul serviciului.

Iohannis spune că formularea este ambiguă, putând fi interpretată fie ca imunitate în fața legii, fie ca garanție în timpul proceselor penale și cercetărilor administrative.

Derogări de la legea pensiilor și ping-pong între comisii

Proiectul conține o serie de derogări de la legislație în privința pensiilor.

Mai exact, pentru cei care cotizează 30 de ani, pensionarea poate veni mai devreme cu 5 ani. La aceasta se pot adăuga reducerile privind condițiile grele de muncă, astfel că în final pensionarea se poate face cu 13 ani mai devreme.

Cum vârsta standard de pensionare este de 65 de ani, rezultă că ceferiștii se vor putea pensiona, teoretic, la 52 de ani.

Actul normativ a fost deja adoptat în Senat exact în forma anterioară, fără a ține seama de observațiile președintelui Iohannis.

Ministerul Muncii: Proiectul este discriminatoriu

Ministerul Muncii, condus de Violeta Alexandru, a transmis că proiectul este discriminatoriu atât față de personalul feroviar pensionat în baza legilor actuale, cât și față de angajații din alte domenii, care nu beneficiază de pensionare timpurie și derogări.

Acceptarea unor condiții de pensionare derogatorii de la legea-cadru ar induce un tratament discriminatoriu persoanelor aflate în aceeași situație juridică.

Ministerul Muncii a transmis printr-o adresă:

Proiectul a fost dezbătut în data de 26 mai la Comisia de Transporturi.

Ministerul Transporturilor, care este condus de Lucian Bode, nu s-a pronunțat cu privire la observațiile Ministerului Muncii, dar reprezentanții săi au spus că instituția este de acord cu restul proiectului.

Parlamentul a votat recent taxarea cu până la 85% a pensiilor speciale, dar legea a fost atacată la Curtea Constițională de către Avocatul Poporului.

Sindicaliștii vor adoptarea cât mai rapidă

Reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane au spus la audierile din comisii că doresc ca legea să fie promulgată în forma anterioară, aceasta reprezentând o “minimă reparație morală pentru ceferiști”, potrivit Feroviarul.ro.

Aceștia au mai spus că legea aduce la momentul actual necesitățile ceferiștilor privind condițiile de muncă și pensionare.

Florin Roman: Proiectul instituie noi pensii speciale

Florin Roman, liderul deputaților PNL, a spus că susține proiectul, dar fără prevederea cu derogările privind pensiile.

Suntem de acord cu legea, dar fără acea parte cu instituirea de pensii speciale. În privința compensațiilor, acestea se mai găsesc și în alte contracte colective de muncă la nivel de ramură.

Florin Roman a declarat pentru Libertatea:

Potrivit informațiilor Libertatea, proiectul a trecut de comisiile de specialitate, care au menținut forma inițială și au respins observațiile președintelui. Legea ajunge astfel din nou in plen, unde cel mai probabil va fi votată din nou.

Lege privind personalul feroviar by Daniel Ionascu on Scribd

 
 

Urmărește-ne pe Google News