Curtea de Apel București l-a condamnat, ieri, pe Mihai Necolaiciuc, fostul director al CFR, la opt ani de închisoare pentru abuz în serviciu contra intereselor publice, în formă calificată. Acesta a mai primit şi şapte ani de închisoare pentru utilizarea subvenţiilor sau a creditelor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate. Decizia este definitivă, urmănd să execute pedeapsa cea mai mare. Prejudiciul stabilit de procurorii DNA a fost de peste 56 de milioane de euro.
Mihai Necolaiciuc (născut în 1952) a fost ridicat din locuința sa din Constanța și dus de polițiști la Penitenciarul Poarta Albă. Nu este prima vizită după gratii a celui care a fost numit “Țarul de la CFR”, Mihai Nicolaiciuc a condus compania de stat între anii 2000 și 2004. A preluat CFR cu datorii de nici 192 milioane de lei și în patru ani datoriile au ajuns la peste patru miliarde de lei.
Mihai Necolaiciuc a fost deja condamnat, într-o altă cauză, la patru ani şi şase luni de închisoare, prin sentinţa din 17 octombrie 2014 a Curţii de Apel Bucureşti. El a fost eliberat condiționat în vara anului trecut.
Cum a fost îngropat CFR
A fost numit la conducerea CFR în anul 2000, de către ministrul transporturilor de atunci, Anca Boagiu. Acesta a fost ”declanșatorul” care a dus prăbușirea companiei de căi ferate, situație care nu s-a mai schimbat nici până în ziua de astăzi. De altfel, la finele anului trecut CFR SA înregistreaza datorii totale în sumă de 1.5 miliarde de lei. Restanțele sunt mai mari cu 50% față de întreaga cifră de afaceri a companiei, care se ridică la un miliard de euro pe 2015. Cu toate acestea, pe anul trecut, CFR a raporatat un profit de o sută de milioane de lei.
Bani europeni în propiul buzunar. Necolaiciuc a folosit finanțările externe pentru refacerea căii ferate în interese proprii. Un astfel de exemplu este un credit de 4,5 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Șuruburi în loc de trenuri noi. Tot sub Necolaiciuc, CFR a utilizat subvenția de la Guvern, bani ce trebuia investiți în trenuri noi, în achiziția de produse inutile la suprapreț. Metoda era folosită pentru a scoate bani din companie către firme controlate de apropiați. Între 2001-2003, CFR a cumpărat rulmenţi, mături, şuruburi, piuliţe, trandafiri la preţuri supraevaluate şi în cantităţi mai mari decât necesarul. Prejudiciul a fost de 84 milioane de lei, conform rechizitoriului DNA.
Vagoane pentru concurență. De asemenea, în perioada 2002 – 2004, Necolaiciuc a scos nelegal din funcţiune şi a valorificat prin vânzare 23.000 de vagoane şi 1.059 locomotive necasate şi neevaluate, care au fost vândute către diverse firme la preţ de fier vechi, au mai descoperit anchetatorii. O mare parte dintre vagoane au ajuns la operatori privați, care le-au recondiționat și acum vagoanele arată mai bine decât cele folosite de CFR.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro