Mulți dintre cei care lucrează pe vasele de croazieră pe care au fost depistate persoane infectate cu COVID-19 sunt în continuare sechestrați pe mare, la bordul navelor – în unele cazuri, la câteva zeci de metri de mal.
Prinși într-un coșmar birocratic, în
imposibilitatea de a se repatria, oamenii aflați pe aceste hoteluri plutitoare nu
mai sunt plătiți de angajatori și se plâng că o duc greu, iar autoritățile nu
se sinchisesc de ei.
E ca și cum au uitat că existăm. Nimănui nu-i pasă de noi, de ce ni se întâmplă.
MaShawn Morton, pentru CNN:
MaShawn Morton lucrează pentru Princess Cruises, iar la începutul anului a plecat pe mare cu Sky Princess, alături de alți 1.346 de angajați și 3.660 de pasageri. Avea contract până în octombrie, însă a lovit pandemia de COVID-19, pasagerii au fost debarcați pe 14 martie, iar de atunci, personalul e blocat la bord. Cu alte cuvinte, oamenii sunt blocați pe navă de aproape două luni.
Multe condiții pentru debarcare și repatriere
Pentru navele aflate în apele SUA, regulamentul Centrului de Prevenție și Control al Bolilor (CDC) prevede că personalul poate debarca în vederea repatrierii numai după ce iese negativ la testarea pentru COVID-19 și numai dacă are asigurat un mijloc de transport – mașina personală sau o cursă charter.
Weekendul trecut, CDC a cerut, suplimentar, o
garanție de la angajator, o scrisoare prin care acesta își asumă
responsabilitatea pentru acțiunile personalului de pe navele sale, după debarcare.
Unii angajatori au decis să preia responsabilitatea, alții nu și au amenințat
să acționeze în instanță CDC.
Nici aceste scrisori nu garantează însă repatrierea personalului. Rămân problemele ridicate de restricțiile de călătorie și lipsa curselor aeriene.
La scurt timp, oamenii au fost anunțați că le sunt suspendate contractele și nu vor mai fi plătiți.
Conform Gărzii de Coastă americane, pe 5 mai, numai în porturile și pe lângă porturile din SUA, Caraibe și Bahamas erau 74 de nave de croazieră, cu peste 57.000 de angajați la bord.
Transbordare cu risc de infectare
Apoi, altă problemă: la vârful conducerii Princess
Cruises s-a decis ca personalul să fie mutat de pe o navă pe alta a companiei,
pentru ca angajații să fie grupați în funcție de naționalitate; asta ar
simplifica procedurile de repatriere, când acest lucru va fi posibil.
Transbordarea presupunea ca navele să petreacă pe mare câteva săptămâni, călătorind pentru a se întâlni. Plus riscul infectării. În rândul personalului de pe Sky Princess nu s-a raportat nici un caz de COVID-19, însă angajații altor vase de croazieră nu au fost la fel de norocoși.
Eram în port în Miami, însă nici măcar noi, cetățenii americani, n-am putut părăsi nava, să plecăm acasă.
MaShawn Morton, pentru CNN:
Morton a fost mutat, pe 25 aprilie, de pe Sky
Princess pe Emerald Princess, împreună cu un alt coleg american. Apoi a fost
informat că va fi mutat din nou, de data aceasta pe Coral Princess, o navă care
a fost focar de COVID-19.
Sper ca înainte să apuce să ne mute, să ridice CDC-ul restricțiile și să ne permită să mergem acasă.
MaShawn Morton:
Foto: EPA