Potrivit datelor furnizate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), în anul 2018, operatorii 112 au preluat 12.735.836 de apeluri, mai puţine cu aproape un milion faţă de anul precedent, însă apelurile de urgenţă reprezintă doar 45,1%, celelalte nefiind de competenţa Serviciului.
Directorul STS, Ionel-Sorinel Vasilca, a precizat, duminică, că numărul apelurilor la 112 non-urgente a avut o tendinţă descrescătoare, de la valorile de 97,2% din totalul apelurilor în 2005, la 55% în 2018, respectiv la 46% în primul trimestru al acestui an.
„Analiza apelurilor non-urgente primite la 112 în anul trecut ne indică o medie zilnică de 18.000 de apeluri non-urgente, în care sunt implicaţi în medie 380 operatori 112 şi 5.500 de apelanţi. Asta zilnic. Durata convorbirilor non-urgente cumulate la nivel naţional a fost anul trecut de 60 de ore zilnic, adică echivalentul unei durate însumate de doi ani şi jumătate de onvorbiri care nu aduc valoare urgenţei reale, durată care ar fi putut fi folosită pentru tratarea mai eficientă şi mai promptă a urgenţei reale”, a declarat directorul STS, duminică, la Spitalul Floreasca, potrivit Mediafax.
Raed Arafat: Sunt pacienți care exagerează simptomele
Directorul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a anunţat că cei care sună la 112 de multe ori exagerează simptomele pentru ca ambulanţa să ajungă mai repede. La fel, cei care ajung la spital cu o problemă minoră nu au răbdare să aștepte ca medicul să soluționeze înainte cazurile mai grave, crede Raed Arafat.
„Vin în UPU pentru că este mai uşor sau pentru că este mai greu să acceseze medicul lor de familie sau pentru că vor un serviciu rapid care să le rezolve o problemă şi să plece la lucru sau acasă. Aceşti pacienţi când vin în UPU devin din ce mai revendicativi, vor să fie rezolvaţi rapid, dacă aşteaptă o oră două trei, pot să vă spun că sunt unităţi de primiri urgenţe din alte ţări unde timpul de aşteptare ajunge şi la 8-9 ore, pentru mai ales aceste categorii de pacienţi. Pacienţii care sunt de cod alb sau albastru devin revendicativi, încep să insiste la personalul de la UPU şi încep comentariile pe social media că nimeni nu îi îngrijeşte”, a declarat Raed Arafat.
Aparențele înșală
Arafat a explicat că nu toţi pacienţii care vin în unităţile de primiri urgenţe pe picioarele lor pot merge la medicul de familie, la fel de bine cum nu toţi cei care vin pe targă la spital sunt urgenţe majore.
„Nu toţi pacienţii care vin pe picioarele lor în UPU sunt, cum se crede, de cod alb sau albastru, care pot să meargă la medicul de familie. Sunt pacienţi care vin pe picioarele lor şi care ajung internaţi în spital de urgenţă. Aceste este rolul UPU şi a medicului de urgenţă, să găsească aceşti pacienţi care aparent sunt ok şi care totuşi ascund o problemă serioasă. Şi în al doilea rând, nu toţi pacienţii care vin pe targă sunt urgenţe majore şi unii dintre ei pleacă acasă, dar nu înseamnă că la momentul în care au sosit în UPU nu erau urgenţe”, a mai explicat Arafat.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro