Miniserialul “Statul” va avea premiera în România pe 10 septembrie la National Geographic. În cele patru episoade, sunt scoase la iveală atrocitățile din interiorul grupării teroriste, așa cum am explicat deja pe larg aici.
Miniserialul a fost deja difuzat în Marea Britanie, unde a fost la început criticat, pentru ca apoi să fie apreciat pentru tabloul realist despre viața în interiorul ISIS.
Premiera din Marea Britanie a avut loc loc în momentul în care Europa era lovită de un nou atentat revendicat de gruparea teroristă Statul Islamic, respectiv atunci când toată lumea își îndrepta atenția către Catalonia, urmărind cu groază evenimentele de acolo. Din acest motiv, unii au considerat că momentul premierii nu a fost unul oportun. Ulterior, la finalul miniserialului, criticii au lăudat munca regizorului Peter Kosminsky.
“Una dintre cele mai provocatoare, curajoase și terifiante producții pe care le-am văzut”, a scris un internaut. Un altul a afirmat că opera lui Peter Kosminsky este “o lucrare extraordinară”.
Miniserialul “Statul”, o privire directă către teroarea ISIS
Cele patru episoade ale serialului urmăresc poveștile a patru britanici, doi bărbați și două femei, care aleg drumul spre Statul Islamic. Jalal Hossein și Ziyaad Kader, interpretați de Sam Otto și Ryan McKen, ajung în interiorul grupării teroriste, unde sunt antrenați și apoi puși să comită atrocități. Shakira Boothe și Ushna Kallel – interpretate de Ony Uhiara și Shavani Cameron – sunt numele persoanejelor feminine ale miniserialului, care arată ce viață duc femeile care ajung în această lume.
Cine este Peter Kosminsky
“Statul” este creația celebrului regizor britanic Peter Kosminsky, care are mai multe premii în palmares. Mai precis, el este regizorul “Wolf Hall”, drama care îl urmărește pe Thomas Cromwell, aflat în ascensiune către putere la curtea regelui Henric al VIII-lea. “Wolf Hall” a fost premiat cu un Glob de Aur la categoria “cel mai bun serial de televiziune” și un premiu BAFTA la categoria “cel mai bun serial dramatic. ”
Anterior, Peter Kosminksy a realizat “The Government Inspector” (o dramă despre dosarul Irak, premiată cu BAFTA), “Britz” (despre o familie musulmană britanică ai cărei membri sunt atrași în direcții radical diferite, în Anglia post-11 septembrie, de asemenea câștigătoare a unui premiu BAFTA), precum și “The Promise” (o poveste de dragoste desfășurată pe fundalul conflictului dintre Israel și Palestina, nominalizată la premiile BAFTA).
“ISIS și adepții săi au produs durere și suferință peste tot în lume. Dar dacă nu înțelegem de ce unii dintre tinerii noștri bărbați și tinerele noastre femei aleg să-și abandoneze viețile pe care le trăiau pentru a ajunge în Siria, de ce femei și bărbați născuți și crescuți în democrațiile nostre liberale decid să-și jertfească aceste vieți în numele organizației, cum am putea vreodată spera să luptăm împotriva acestui crez nihilist?
Peter Kosminky, interviu în exclusivitate despre serialul “Statul”
Renumitul regizor britanic ne-a acordat în exclusivitate un interviu în care a vorbit despre alegerea sa de a realiza această dramă. “La fel ca restul lumii, am urmărit știrile despre tineri din Europa, Canada, America, Australia, nordul Africii care au mers la granița Turciei cu Siria. Când au ajuns acolo, imaginile s-au oprit, mesajele s-au oprit, a urmat un fel de liniște. Am crezut că ar fi interesant să fac o dramă despre ce se întâmplă după ce trec granița”, a afirmat regizorul, la Londra, la scurt timp după proiecția în premieră a miniserialului.
“Statul” este o poveste fictivă, însă este bazată pe cercetări extinse, după cum a detaliat cineastul. “Avantajul alegerii de a face o dramă este că nu trebuie să introduci o cameră în interiorul Statului Islamic, poți să faci o dramatizare și să filmezi în altă parte. Drama a părut să fie tehnica perfectă pentru a spune această poveste. Așa a început totul, de fapt, cu dorința de a face puțină lumină în tot ce se întâmplă cu acei tineri după ce ajung în Siria”, a mai spus Peter Kosminsky.
Timp de 18 luni, o echipă s-a documentat în legătură cu viața dusă de cei care au ales să trăiască în interiorul califatului.
“Am avut un documentarist și o echipă care l-a ajutat. Au fost multe materiale din spațiul public, de pe rețelele de socializare, de pe bloguri, înregistrări ale oamenilor care au trăit în interiorul Statului Islamic, transcrieri ale proceselor care au avut loc aici, când oamenii au revenit, dovezi și detalii din telefoanele lor… Am avut și propriile interviuri, cercetări, despre care nu pot să ofer prea multe detalii”, a continuat cineastul britanic.
Desigur, toate materialele au fost parcurse și de Peter Kosminsky, el fiind și cel care a realizat scenariul miniserialului. El nu a rămas imun la atrocitățile din interioul grupării teroriste: “Cel mai șocant lucru pentru mine rămâne povestea tinerelor yazidi, în special a femeilor care au fost vândute ca sclave sexuale, în locuri precum niște piețe de animale, câteodată alături de copiii lor. Sunt povești îngrozitoare despre cum au fost tratate”.
Scenele șocante nu lipsesc din serial, acestea fiind și cele care au lansat controverse printre britanicii care au urmărit deja serialul ce urmează să fie difuzat la National Geographic din 10 septembrie.
“Cred că este un pericol faptul că ar putea să fie prea grafic, însă trebuia să mențin o balanță. Desigur, aș fi putut să filmez multe scene de decapitare, avem acum tehnologia care ne permite să facem asta – să luăm capul cuiva și să facem asta să pară credibil. Ar fi fost realist, însă de neurmărit. Nimeni nu o să stea și o să se uite la patru ore de astfel de conținut violent. În același timp, Statul Islamic este o instituție profund violentă și dacă aș fi temperat prea mult drama, nu ar mai fi fost realistă. Am încercat să păstrez un echilibru între a-l face atât de realist încât să fie de neurmărit și a-l tempera atât cât să nu mai reflecte fidel natura regimului de acolo”, a explicat Peter Kosminksy.
Regizorul britanic ne-a vorbit și despre lucrurile cărora le-a acordat o atenție deosebită în timpul filmărilor, pe lângă realizarea tabloului universului ISIS.
“Lucrul care m-a îngrijorat cel mai mult a fost implicarea copiilor actori, în special a actorului care joacă rolul lui Isaac, băiatul britanic în vârstă de nouă ani. El pare să fie martorul unor scene oribile, dar este un copil… Principala mea grijă a fost cum să-l protejez, să-l împiedic să vadă cu adevărat cum sunt realizate acele scene. De exemplu, este o scenă în care pare să joace fotbal cu capul unui deținut decapitat. În realitate, el s-a jucat cu o bucată de polistiren, pe care am modificat-o ulterior pe computer. Am folosit tot felul de trucuri pentru ca el să nu vadă anumite lucruri”, a povestit regizorul.
Miniserialul are premiera într-un climat tensionat privind amenințarea teroristă în Europa, la câteva săptămâni după ce Catalonia a fost lovită de atacuri teroriste revendicate de această grupare jihadistă. Alte țări europene, precum Franța, Belgia și Marea Britanie, au cunoscut deja teroarea. Prin urmare, regizorul nu și-a ascuns temerea că ar putea fi acuzat că este “apolegetic cu o organizație cu adevărat dezgustătoare”. A explicat și motivul: pentru a înțelege de ce sunt tineri dispuși să renunțe la viața occidentală ca să se alăture ISIS, a trebuit să arate și ce anume i-a atras către acest “cult al morții”.
“Desigur, pentru a face asta, trebuie să simpatizezi cu personajele și să le permiți să fie inițial încântate și bucuroase, pentru ca apoi să arăți cum devin deziluzionate”, a spus acesta.
Înainte ca serialul să aibă premiera, regizorul a mărturisit și care ar putea fi cel mai bun efect pe care serialul ar putea să-l aibă: “aceia care aveau de gând să se alăture Statului Islamic, văzându-l, să decidă să nu mai meargă”.
“Cred că este confruntarea dintre cele două lucruri – ideea care poate fi atrăgătoare în anumite feluri, pentru anumite persoane, și realitatea, care este foarte, foarte întunecată”, a încheiat Peter Kosminsky.