Turiștii de pe plajele emiratului Umm Al Quwain, parte a UAE, sunt mai degrabă obișnuiți să vadă pe mare surferi și caiace. În ultimele zile, priveliștea de pe șezlonguri e un pic diferită: în fața lor se află un petrolier de 5.000 de tone, eșuat la doi pași de țărm.
Pentru echipajul de pe MT Iba, un vas sub pavilion panamez, situația este dramatică. Se află pe mare de aproape patru ani, în imposibilitatea de a părăsi nava, fără bani, trăind doar din mila altor oameni.
Abandonați de armator, cu salariile neplătite de 32 de luni, cei cinci oameni din echipajul navei care valorează patru milioane de dolari nu au prea multe soluții la îndemână.
Dacă părăsesc nava vor pierde dreptul de a-și revendica banii care le sunt datorați, scrie Reuters.
Nay Win, inginer-șef pe petrolier, a semnat în 2017 un contract pentru a lucra pe MT Iba, iar acum, la aproape patru ani, se mai află încă pe navă.
Bărbatul de 53 de ani din Myanmar spune că marinarii au îndurat „suferințe teribile” și că sunt îngrijorați pentru familiile lor.
„Nu le putem trimite bani, copiii mei nu au ce mânca, nu pot merge la școală, trebuie să împrumute bani”, spune el pentru The Guardian.
Situația familiei lui Min este și mai complicată de faptul că trăiește în Myanmar, țară aflată în toiul unei lovituri militare de stat.
„Sunt îngrijorat pentru familia mea, din cauza COVID, din cauza situației politice. Le-am spus să stea acasă, să nu iasă pe stradă”, spune acesta.
Aproape de o tragedie
Petrolierul este deținut de Alco Shipping, una dintre cele mai mari companii maritime din UAE, care s-a lovit de probleme financiare și nu a mai plătit salariile angajaților încă de acum trei ani.
Din acel moment, echipajul s-a bazat doar pe mâncarea oferită de organizațiile caritabile.
Win și Riasat Ali, al doilea inginer al navei, din Pakistan, sunt la bord din iulie 2017. Monchand Sheikh, un bucătar din India, s-a alăturat echipajului în 2018, în vreme ce Vinay Kuma, alt inginer, și Nirmal Singh-Bora, amândoi din India, au venit în 2019.
https://twitter.com/NickWebster75/status/1353706021722710016?ref_src=twsrc%5Etfw
În ianuarie, vasul, care nu prea mai are combustibil, a rămas fără ancore din cauza unei furtuni, în portul Al Hamriya, la nord de Dubai. MT Iba a fost la un pas de a se răsturna.
Vasul a stat 12 ore înclinat la 45 de grade, apoi a fost dus de curentul apei până spre plajă, unde a și eșuat în cele din urmă, la doar câțiva metri de țărm.
Salarii restante de 230.000 de dolari
Dacă cei cinci ar alege să pună piciorul pe țărm, ar risca să fie arestați.
Pașaportul lui Win, care a și expirat între timp, se află la fostul angajator. Cum ar putea să îl reînnoiască este neclar, ținând cont că acasă la el se desfășoară o lovitură militară care a înlăturat guvernul civil, iar acum se confruntă cu protestatarii.
Cazurile de abandon pe mare sunt la un nivel fără precedent, exacerbat de pandemia de COVID, a avertizat Organizația Maritimă Internațională.
Cele mai frecvente locuri unde sunt abandonate navele, împreună cu echipajele lor, sunt Orientul Mijlociu și Asia, UAE fiind în topul listei, urmat de China, Taiwan, Turcia și Italia.
Cele mai multe nave abandonate sunt sub pavilion liberian, urmate de cele sub pavilion maltez, apoi panamez.
Marinarii sunt mereu primele victime ale disputelor financiare care afectează companiile armatoare.
„Este inacceptabil că navigatorii sunt ținuți ostatici pe nave pentru așa de mult timp, iar drepturile lor sunt ignorate”, spune Mohamed Arrachedi, coordonator al Federației Internaționale a Lucrătorilor din Transport.
Misiunea pentru Navigatori, o organizație internațională care a donat mâncare echipajului luna trecută, speră că negocierile pentru repatrierea acestora se vor încheia curând.
Andy Bowerman, unul dintre reprezentanții organizației, a subliniat contrastul dintre situația de pe vas și cea de pe plajă.
„Oamenii se așază pe șezlonguri pe plajă, beau o cafea și se uită la ei. Este o situație bizară. Dar vorbim despre oameni reali, într-o situația reală. Speram că odată ce au eșuat, situația se va rezolva mai repede. Însă au trecut deja două săptămâni și jumătate”, explică acesta.
Una dintre problemele existente este absența unei legi maritime care să rezolve rapid situația navigatorilor, eventual prin vânzarea navei.
UAE a adoptat noi reguli, în 2018, care presupun că orice navă trebuie să aibă asigurare, astfel încât navigatorii abandonați să primească salarii timp de patru luni. Dar legea a venit prea târziu pentru MT Iba, care a fost abandonată din 2017.
Între timp, noul director al companiei Alco Shipping spune că poate rezolva doar parțial situația, plătind o parte dintre salarii și costurile de repatriere, dar este neclar dacă navigatorii vor accepta.
Echipajul ar trebui să încaseze salarii în valoare de 230.000 de dolari.