Ultimile scumpiri vin după ce țițeiul a atins pragul psihologic de 70 de dolari pe baril, ca urmare a protestelor din Iran, unul dintre cei mai mari producători ai lumii.
Un alt val de majorări la pompă resimțindu-se în toamna anului trecut după ce Guvernul a reintrodus acciza suplimentară de 7 eurocenți pe litru.
Scumpiri pe bandă
Astfel, un litru de benzină standard costă acum 5,35 de lei, după ce petrolul a a atins 70 de dolari, ceea ce înseamnă că un plin de 40 de litri este 214 lei. Săptămâna trecută, același sortiment costa 5,26 lei, potrivit informațiilor de pe site-ul Comisiei Europene.
La 1 august, benzina costa 4,57 lei, iar un plin era 182 de lei. Astfel, benzina s-a scumpit cu 17%, iar plinul costă acum cu 32 de lei mai mult.
La motorină situația este și mai gravă. Sortimentul standard nu se găsește cu mai puțin de 5,45 lei pe litru, ceea ce înseamnă că un plin de 40 de litru costă 218 lei.
Săptămâna trecută, motorina standard era 5,36 de lei.
În luna august, același sortiment costa 4,52 lei, iar un plin costa 180 de lei. Astfel, plinul costă mai mult cu 38 de lei, iar scumpirea este de 20,5%.
Statul ia mai mult de jumătate
Pe de altă parte, statul ia cea mai mare parte din prețul unui litru de carburant. Astfel, accizele la combustibili și TVA-ul de 19% înseamnă un total de 54% din prețul benzinei.
În cazul motorinei, acest procent este de 51% la prețurile actuale.
Fără taxe e mai mult ca în Germania sau Marea Britanie
O altă problemă este că petroliștii cer în România prețuri mai mari decât în statele din zonă sau chiar mai mult decât țări din Occident.
Eliminând ponderea taxelor, rezultă că în România prețul unui litru de benzină era în România de 2,44 lei la ultima raportare către Comisia Europeană, ceea ce înseamnă 0,529 euro.
În cazul motorinei, prețul fără taxe era de 2,67 lei, adică 0,578 euro.
Numai că în Polonia benzina era mai ieftină fără taxe (0,517 euro), la fel și în Ungaria (0,524 euro), Bulgaria (0,506 euro) și Austria (0,510 euro) sau chiar Germania (0,501 euro) și Marea Britanie (0,48 euro).
La fel și la prețul motorinei fără taxe: în România costă 0,578 euro, dar este mai iefitnă în Polonia (0,546 euro), Bulgaria (0,537 euro), Austria (0,553 euro), Germania (0,549 euro) și chiar Franța (0,551 euro), Belgia (0,552 euro) și Marea Britanie (0,513 euro).