Restricțiile și perioadele de izolare aduse de pandemia de coronavirus au un efect neașteptat: românii au început să își renoveze și să își modernizeze locuințele în perioadele în care au stat acasă, lucru care s-a văzut în creșterea vânzărilor pentru marile lanțuri de bricolaj.
Banii de vacanță, folosiți pentru casă
Piața este estimată să crească în acest an cu 15%, potrivit previziunilor eMAG, cel mai mare retailer online din România.
Acesta a consemnat chiar o creștere de 40% a vânzărilor de bricolaj în acest an.
În contextul pandemiei, oamenii au petrecut mult mai mult timp acasă, redirecționând bugete precum cele dedicate vacanțelor către îngrijirea locuințelor, devenite acum și spații de lucru sau săli de clasă, astfel că, în ce ne privește, am văzut o creștere de peste 40% comparativ cu anul trecut pe această categorie.
Reprezentanții eMAG, pentru Libertatea:
Potrivit companiei, oamenii au comandat online produse pe care în mod tradițional le cumpărau din magazine, inclusiv produse de bricolaj.
“Printre cele mai vândute produse de bricolaj se numără articolele pentru curte și grădină (pompe de apă, hidrofoare, mașini de tuns iarba, irigații), dar și scule pentru amenajări sau rafturi pentru depozitare‟, arată eMAG.
Conform eMAG, plata cu cardul a ajuns la 85% în rândul clienților săi, în vreme ce un alt trend este creșterea frecvenței de cumpărare.
“Lucrez de trei ori mai mult‟
Creșterile nu se observă doar în cazul vânzărilor online, ci și în magazinele de profil.
“De când cu pandemia lucrez de trei ori mai mult, ca urmare a comenzilor. Este o creștere exagerată”, spune o angajată a grupului britanic Kingfisher.
Acesta deține în țara noastră lanțul Brico Depot și a cumpărat anterior și lanțul Praktiker.
Brico Depot a ajuns la 35 de magazine în România, fiind pe locul al doilea în țara noastră din acest punct de vedere.
Vânzările grupului Kingfisher au crescut cu 11% în primele șase luni ale anului, până la 565 de milioane de lei, adică 116,6 milioane de euro, scria în luna septembrie Profit.ro.
Românii domină sectorul
Dacă în retailul alimentar lanțurile străine domină, în cel de bricolaj topul este dominat de români.
Cel mai mare lanț de profil din România este Dedeman, care are 54 de magazine în țara noastră și are peste 10.000 de angajați. Compania este deținută de frații Adrian și Dragoș Pavăl.
Cei doi ocupă de un an primul loc în Top 300 cei mai bogați români, după ce l-au detronat pe omul de afaceri Ion Țiriac.
Aceștia aveau, la finele anului trecut, o avere estimată la 2-2,1 miliarde de euro, față de cele 1,9-2 miliarde de euro ale lui Țiriac.
Pe lângă Dedeman și Brico Depot, în retailul de bricolaj din țara noastră mai activează și lanțurile Mathaus și Arabesque, deținute de omul de afaceri Cezar Rapotan. Acesta din urmă era cotat în 2018 cu o avere de 510 milioane de lei, echivalentul a 110 milioane de euro.
De asemenea, mai activează pe piața din România și grupul francez Leroy Merlin, care deține 18 magazine în țara noastră. Grupul are ca țintă atingerea unei cifre de afaceri de un miliard de euro în România în următorii ani, potrivit ZF.ro, mai mult decât dublu față de nivelul din 2019.
Leroy Merlin este parte a grupului Adeo, care deține peste 500 de magazine la nivel mondial.
Se întâmplă și la alții
Renovările pe timp de pandemie nu sunt specifice românilor. Acestea au consemnate și peste Ocean, în SUA, unde marii retaileri de bricolaj, precum Home Depot sau Lowes, cele mai mari companii de profil din lume, au raportat vânzări gigantice.
Lanțul Lowes a raportat o creștere de 34,2% a vânzărilor pe cel de-al doilea trimestru, de la 21 de miliarde de dolari la 27,3 miliarde.
În cazul Home Depot, creșterea a fost de 23,4%, până la 38,05 miliarde de dolari.
Vânzările de bricolaj din România în anul 2019
- Dedeman – 8,2 miliarde de lei
- Arabesque (plus Mathaus) – 1,92 miliarde de lei
- Leroy Merlin – 1,903 miliarde de lei
- Brico Depot – 1,12 miliarde lei
Total: 13,15 miliarde de lei