Şase milioane de consumatori sunt înregistraţi în piața reglementată, iar în cazul în care nu schimbă contractul vor plăti automat preţuri numite de serviciu universal, care vor fi mai mari cu 13-26%.
Specialiştii recomandă consumatorilor să renunţe la contractele pe care le au în prezent şi care le vor aduce facturi mai mari şi să caute în piaţa liberă oferte cu preţuri şi condiţii mai bune. Ei pot să-şi păstreze furnizorul sau pot alege un altul dintre cei licenţiaţi. Site-ul ANRE are un comparator de tarife, unde clienţii pot alege un contract pe piaţa concurenţială.
Energie electrică mai scumpă în Bucureşti
Cel mai mult vor creşte preţurile de serviciu universal pentru clienţii casnici ai Enel Distribuţie Banat, respectiv cu 26%. Urmează Enel Distribuţie Muntenia (inclusiv Capitala), unde electricitatea se va scumpi cu 23%, Enel Distribuţie Dobrogea, cu scumpiri de 18%, Electrica Transilvania Sud şi CEZ Distribuţie, cu 17% fiecare.
La clienţii Electrica Muntenia Nord, preţul de serviciu universal creşte cu 15% faţă de preţul reglementat de acum, la Electrica Transilvania Nord, cu 14%, iar la E.ON Distribuţie, cu 13%.
Momentul i-a luat prin surprindere pe majoritatea românilor. Un sondaj al Asociaţiei Energia Inteligentă arăta că, la începutul lunii decembrie, peste 90% dintre consumatorii casnici de electricitate nu ştiau că piaţa va fi liberalizată de la 1 ianuarie.
Specialiştii recomandă schimbarea contractelor
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE, declara că energia va fi, de acum înainte, mai ieftină pe piaţa liberă decât pe cea de serviciu universal, astfel că oamenii ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa liberă dacă vor preţuri mai mici.
El a arătat că relevant pentru clientul casnic şi pentru orice fel de client este preţul de pe piaţa concurenţială, iar preţul de serviciu universal ar trebui să fie pentru cei care rămân fără furnizor. „Categoric, de acum încolo şi asta e normalitatea, preţurile din piaţa concurenţială vor fi mai mici decât preţurile de serviciu universal”, a subliniat Bege.
Ministrul energiei, Virgil Popescu, recomandă acelaşi lucru. „Oamenii ar trebui să se uite pe site-ul ANRE, la comparatorul de preţuri, şi să-şi aleagă oferta cea mai bună”, a spus Popescu.
El a precizat că totuşi va cere Consiliului Concurenţei să verifice dacă preţurile de serviciu universal nu sunt cumva majorate artificial.
La rândul său, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a arătat că este foarte important ca oamenii să încheie contracte pe piaţa concurenţială, fie cu actualul furnizor, fie cu altul, pentru a beneficia de condiţii mai avantajoase.
„Odată cu liberalizarea activităţii de furnizare a energiei electrice către clienţii casnici, este foarte important ca toţi consumatorii să încheie contracte pe piaţa concurenţială, fie cu furnizorul actual, fie cu alt furnizor. Consumatorilor casnici care nu optează pentru o ofertă concurenţială li se va furniza în continuare energie electrică, în regim de serviciu universal, în condiţii care ar putea fi însă mai puţin avantajoase decât cele din ofertele concurenţiale”, a spus Chiriţoiu.
Acesta a dat exemplul facturilor la gaze, care au scăzut pentru cei care au încheiat contracte noi, după liberalizarea pieţei gazelor la 1 iulie 2020.
Ce trebuie să știe consumatorii despre contractele pe care le au în prezent
Dacă pe factură scrie „factură piaţă concurenţială”, consumatorii nu au nimic de făcut, pentru că nu mai sunt în situaţia de a plăti automat preţuri de serviciu universal, iar liberalizarea de la 1 ianuarie nu are niciun impact asupra contractului lor.
Oamenii mai trebuie să ştie că nu va rămâne nimeni fără curent, dacă nu semnează noi contracte. În plus, ei îşi pot schimba oricând contractele, iar dacă încheie un nou contract până la 1 februarie 2021, acesta se va aplica cu data de 1 ianuarie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro