Conform datelor furnizate de firma de analiză Rho Motion, numărul de vehicule electrice vândute în Europa a scăzut cu 3% în 2024, ajungând la 3 milioane de unități. Această scădere a fost cauzată în principal de retragerea stimulentelor fiscale guvernamentale în Germania.

În contrast, piața chineză a înregistrat o creștere de 40%, cu 11 milioane de mașini electrice vândute. America de Nord a văzut, de asemenea, o creștere de 9%, ajungând la 1,8 milioane de unități vândute.

Charles Lester de la Rho Motion a declarat: „Ce este clar este că stimulentele și restricțiile guvernamentale funcționează.”

Situația în Europa

Germania, anterior lider european în vânzările de mașini electrice, a înregistrat o scădere semnificativă. Datele pentru primele 11 luni ale anului 2024 arată o scădere de 26% în vânzările de vehicule electrice în Germania, de la 469.565 la 347.048 unități.

În schimb, Marea Britanie a devenit cea mai mare piață pentru mașini electrice din Europa, cu o creștere de 20% în vânzări, depășind 400.000 de unități. Această creștere a fost atribuită mandatului pentru vehicule cu emisii zero (ZEV) implementat în Regatul Unit.

Factori care influențează piața

Lester a explicat că creșterea în SUA poate fi atribuită în mare parte subvențiilor pentru consumatori, cum ar fi cele oferite în cadrul Legii pentru Reducerea Inflației a lui Joe Biden.

În Germania, Matthias Schmidt de la Schmidt Automotive Research a menționat că vânzările de mașini electrice au scăzut după o perioadă de vârf în care șoferii au încercat să profite de subvențiile guvernamentale înainte de eliminarea acestora. Subvențiile au atins un maxim de 9.000 de euro per mașină în 2022.

Perspective pentru viitor

Schmidt consideră că 2024 reprezintă punctul cel mai jos al unui ciclu care se va redresa începând cu sfârșitul anului 2025, când șoferii care au încheiat contracte de leasing pe trei ani vor reveni pe piață.

El a adăugat: „Vedem 2024 ca fiind punctul cel mai jos într-un ciclu care se va întoarce de la sfârșitul anului 2025, când șoferii cu contracte de leasing vor începe să revină pe piață.”

În plus, unii producători au amânat livrările de mașini electrice până în 2025 pentru a contribui la îndeplinirea noilor standarde de emisii impuse de Uniunea Europeană.

Schmidt a explicat: „Producătorii au redus probabil oferta la sfârșitul anului 2024 pentru a împinge cât mai multe livrări de mașini electrice noi în 2025, pentru a ajuta la îndeplinirea noii legislații UE mai stricte privind emisiile impuse din acest an până la sfârșitul anului 2029.”

Impactul global

Deși piața globală pentru vehicule electrice a crescut, disparitățile regionale s-au accentuat. Lester a avertizat că „disparitățile regionale au crescut și ele.”

El a adăugat că eliminarea subvențiilor în Germania „a avut un impact devastator asupra întregii piețe europene.” Referindu-se la amenințările președintelui ales al SUA, Donald Trump, de a lua o decizie similară, Lester a adăugat: „Dacă SUA urmează aceeași cale, am putea vedea același lucru acolo.”

Piața europeană de mașini electrice se confruntă cu provocări semnificative, în special în Germania, în timp ce China și America de Nord continuă să înregistreze creșteri. Politicile guvernamentale și stimulentele fiscale joacă un rol crucial în modelarea acestei piețe în plină evoluție.

 
 

Urmărește-ne pe Google News