Lucrarea lui Courbet, care înfăţişează corpul nud al unei femei, era „protejată de sticlă”, a precizat pentru AFP departamentul de comunicare al muzeului, adăugând că poliţia s-a deplasat la faţa locului la sfârşitul după-amiezii pentru a efectua analize.
„Acţiunea”, organizată de artista franco-luxemburgheză Deborah de Robertis, a fost intitulată „On ne sépare pas la femme de lartiste” (Nu poți separa femeia de artistă, n.r.).
Două femei au pus eticheta „MeToo” pe „Originea lumii” şi pe o lucrare a lui Valie Export, a declarat pentru AFP De Robertis.
În total, cinci opere au fost afectate, potrivit unui mesaj postat pe X (fostul Twitter) de ministrul francez al culturii, Rachida Dati.
„«Activiştilor» care cred că arta nu este suficient de puternică pentru a transmite un mesaj, trebuie să le spun din nou: o operă de artă nu este o pancartă care poate fi colorată cu mesajul zilei”, a scris ea. „Vom continua să protejăm operele împotriva noilor iconoclaşti”.
Două tinere sunt în custodia poliției
Două femei, născute în 1986 şi 1993 şi fără antecedente penale, au fost plasate în custodia poliţiei la începutul după-amiezii, a declarat pentru AFP procurorul din Metz, Yves Badorc.
Ancheta, care a fost încredinţată departamentului de anchetă penală din Metz, a fost deschisă pentru două capete de acuzare: „deteriorare sau deteriorare de bunuri culturale comise în grup” şi „furt de bunuri culturale în grup”, a precizat magistratul.
O a treia persoană, care nu a fost arestată, ar putea fi în spatele furtului unei opere, potrivit lui Badorc.
Lucrarea furată, o broderie roşie pe ţesătură, realizată de Annette Messager, se numeşte „Je pense donc je suce”.
Întrebată de AFP, De Robertis a confirmat că este vorba de un „gest de reapropiere”.
Primarul LR (Les Républicains, de dreapta) din Metz, François Grosdidier, s-a declarat „indignat şi şocat” de tentativa de deteriorare a tabloului lui Courbet, referindu-se la un „act criminal împotriva unei opere majore a patrimoniului nostru de către activişti care pretind că fac parte din mişcarea #MeToo”.
„Condamn în termenii cei mai fermi acest nou atac la adresa culturii, de data aceasta din partea unor fanatice feministe”, a continuat el, sperând că „autorii acestui act vor fi pedepsiţi cu severitate”.
Lucrare de renume mondial
Pictat în 1866, „Originea lumii” (atenție, linkul duce spre o pagină cu imagini pe care unii utilizatori le pot considera ofensatoare, n.r.) a intrat în colecţiile Muzeului dOrsay în 1995.
Pictura a fost comandată de un diplomat otoman, Khalil-Bey, o figură flamboaiantă a Parisului în anii 1860, iar modelul ar fi Constance Quéniaux, o fostă dansatoare la Opera din Paris.
Lucrarea de renume mondial a schimbat de mai multe ori proprietarul, iar ultimul proprietar privat a fost psihanalistul francez Jacques Lacan.
O fotografie realizată de Deborah de Robertis, intitulată „Miroir de lOrigine du monde” (Oglinda originii lumii), este expusă alături de „LOrigine du monde” în cadrul expoziţiei Centrului Pompidou-Metz dedicată psihanalistului. Artista este văzută pozând, cu sexul gol, sub opera lui Courbet, o performanţă realizată la 29 mai 2014 la Muzeul dOrsay.
Deborah de Robertis fusese amendată cu 2.000 de euro în 2020 pentru că s-a afişat goală în 2018, cu ocazia unuia dintre spectacolele sale în faţa grotei din sanctuarul de la Lourdes (sud-vest).
De asemenea, ea a fost achitată de mai multe ori după acţiuni similare, în special în 2017, după ce şi-a arătat sexul la Muzeul Luvru, în faţa „Giocondei”.
Alte opere au fost supuse unor acte de vandalism sau tentative de deteriorare în ultima vreme. Sâmbătă, doi activişti din cadrul colectivului Riposte alimentaire, care apără o alimentaţie durabilă pentru toţi, au fost arestaţi după ce au aruncat cu pudră portocalie în Sala Oglinzilor de la Château de Versailles.
Acest colectiv (fostul Derniere rénovation) a revendicat că a aruncat supă pe sticla care protejează „Gioconda” de la Luvru în ianuarie, iar apoi pe un tablou de Claude Monet, „Le Printemps”, în februarie, la Musée des Beaux-Arts din Lyon.