În transportul aerian, măsurile luate prin ordonanțe
militare, în cele două luni de stare de urgență, au dus la reducerea traficului
cu 94-95%, situație care a generat automat scăderea veniturilor.
”Este un subiect sensibil, delicat. Toate măsurile (luate prin ordonanțe militare – n.r.) au generat pierderi”, a spus ministrul.
El a precizat că la operatorul aerian de stat Tarom, ultima analiză arată că pierderile sunt de 30 de milioane de lei pe lună în perioada de interzicere a zborurilor spre majoritatea țărilor unde compania avea curse, din cauza noului coronavirus.
Tarom
a reluat din 2 mai unele zboruri, fiind operate acum mai multe curse spre Olanda,
Grecia, Franța, Germania, Austria, Belgia și Marea Britanie.
Peste 1.000 de angajați
Tarom au intrat din 27 aprilie în șomaj tehnic, timp de 90 de zile. Ceilalți
800 care vor continua să lucreze în următoarele trei luni vor avea salariile
reduse cu 20%.
Guvernul a aprobat acordarea unui ajutor de stat pentru Tarom și Blue Air, dar așteaptă avizul Comisiei Europene pentru compensarea efectelor pandemiei.
În CFR, pierderile
din criza coronavirusului merg în lanț
Deși prin
ordonanțele militare a fost permisă deplasarea doar în cazuri urgente, CFR
Călători nu a suspendat circulația trenurilor de la începutul stării de urgență,
dar a redus numărul trenurilor și a luat măsuri de distanțare socială.
Și în starea de alertă din 15 mai, persoanele care circulă cu trenul trebuie să stea la distanță de un scaun, ceea ce înseamnă că CFR Călători va continua să aibă pierderi și după ieșirea din starea de urgență.
La CFR Călători, dacă se va impune să circulăm cu un un loc liber – un loc ocupat, adică 50% din capacitate, pierderile sunt undeva la 11 milioane de lei pe lună.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode:
Reducerea numărului de trenuri duce automat și la pierderi
pentru CFR Infrastructură, care încasează taxă de utilizare a infrastructurii
(TUI) de la CFR Călători.
Necirculând, CFR Călători nu plătește TUI și toate aceste pierderi merg în lanț.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode:
Și la metrou au fost menținute în circulație în starea de
urgență doar 60-70% din garniturile de tren.
În ultimele două luni, numărul
persoanelor care circulă cu metroul s-a redus cu aproape 50 la sută. Dacă
înainte de instaurarea stării de urgență mergeau cu metroul în medie, lunar, un
milion de călători, acum media lunară ajunge la puțin peste 500.000. Anul
trecut, 178 de milioane de călători au folosit transportul subteran, iar cea
mai aglomerată stație a fost Aurel Vlaicu.
La Metrorex, faptul că s-a circulat cu 60-70% din capacitate ca număr de călători a generat pierderi de 9-10 milioane de lei pe lună.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode:
”Toate aceste pierderi sunt cuantificate și, împreună cu Ministerul Finanțelor și cu premierul, trebuie să găsim soluții pentru a acoperi aceste pierderi și a menține în viață aceste companii importante pentru România, a mai spus ministrul Lucian Bode.
Transportul de marfă în România și Uniunea Europeană a fost menținut
în perioada restricțiilor.
”Am spus că este o linie vitală pentru a menține economia în funcțiune”, a adăugat ministrul transporturilor.
Cum se va circula cu
microbuze și autobuze între județe și în afara țării
Ministrul transporturilor a vorbit și de măsurile pe care trebuie să le ia firmele care transportă persoane, intern și internațional, după ridicarea stării de urgență. El a precizat că luni vor fi discuții și cu operatorii din transportul rutier de persoane, pentru a stabili măsurile pe care aceștia le pot implementa din 15 mai.
”Vor fi chestiuni de normalitate, cum sunt igienizarea interiorului vehiculului, montarea de dispozitive cu dezinfectant de tip biocid la urcarea în vehicul, dotarea conducătorului auto cu materiale de protecție și pasagerii să aibă obligația să poarte măști la urcare”, a explicat Lucian Bode ce se așteaptă de la cei din industria transportului de persoane.
Ministrul transporturilor a precizat că în transporturile aerian, rutier și feroviar vor fi reguli generale care țin de informarea corectă a publicului, de igienizare, evitarea aglomerării și respectarea distanței dintre călători, obligativitatea purtării măștilor de protecție.
Recomandări de la Comisia
Europeană pentru transporturi
Comisia Europeană s-a angajat că până pe 15 mai va anunța un
set de recomandări pentru toate modurile de transport.
”Oricât am vrea noi să ne organizăm în România, transportul aerian de călători depinde de modul în care se organizează la nivel european, mondial. Aceste reguli sunt necesare în toate statele membre, soluțiile nu pot fi decât comune”, a mai spus ministrul Lucian Bode.