Santiago Paredes, care a lucrat pentru producătorul american de aerostructuri Spirit AeroSystems din Kansas, cel mai mare furnizor al Boeing, a declarat pentru BBC că a găsit adesea până la 200 de defecte la piesele pregătite pentru expediere către Boeing.
Neregulile le-a constatat în timp ce lucra la firmă, între 2010 și 2022. Bărbatul susține că a fost criticat pentru că a încetinit producția atunci când a încercat să-și anunțe preocupările.
Spirit a respins vehement acuzațiile. „Ne apărăm cu fermitate împotriva acuzațiilor sale”, a spus un purtător de cuvânt al Spirit.
Paredes a spus că se obișnuise să găsească „oriunde între 50 și 100 sau 200” de defecte pe fuselaje – corpul principal al avionului – care urmau să fie expediate către Boeing.
„Am găsit multe elemente de fixare lipsă, multe piese îndoite, uneori chiar piese lipsă”, a spus Paredes.
Paredes spune că a fost presat să nu raporteze defectele
Paredes a mai declarat că unele dintre defectele pe care le-a identificat în timp ce era la Spirit au fost minore, dar altele au fost mai grave.
El a mai susținut că s-au făcut presiuni asupra sa pentru a fi mai puțin riguros.
„Întotdeauna au făcut tam-tam de ce l-am găsit, de ce mă uitam la el. Voiau doar ca produsul să fie expediat. Nu s-au concentrat pe consecințele transportului de fuselaje proaste. S-au concentrat doar pe îndeplinirea cotelor, a programului, a bugetului… Dacă cifrele arătau bine, starea pieselor nu mai conta cu adevărat”, a mai susținut Paredes.
Doi denunțători Boeing au murit de la începutul anului
Companiile Spirit AeroSystems și Boeing au fost amândouă supuse unei examinări intense după ce panoul unei uși montate de Spirit s-a desprins pe o cursă Alaska Airlines, operată cu o aeronavă Boeing 737 MAX 9, la puțin timp după decolare, în ianuarie, provocând depresurizarea cabinei.
După acest incident, Boeing a fost dat în judecată de acţionari. Aceștia acuză compania că a încercat în mod deliberat să ascundă „controlul de calitate slab” de pe linia de asamblare, ceea ce a dus la inflaţia preţului acţiunilor.
Un auditor al calității, Josh Dean, ale cărui acuzații urmau să facă parte și din proces, a murit săptămâna trecută după ce a contractat o infecție bacteriană gravă. Dean este al doilea denunțător Boeing care a murit anul acesta, după ce John Barnett, 62 de ani, a fost găsit mort, cu o rană aparent „autoprovocată” prin împușcare, în martie.