Toti producatorii de piese de schimb pentru masinile autohtone vor fi autorizati de firmele producatoare, conform unui ordin al ministrului transporturilor. Registrul Auto Roman anunta controale si amenzi usturatoare pentru producatorii si comerciantii de pe piata pieselor auto care nu au certificate de omologare. Un prim efect al acestui ordin ar fi reducerea pietei subterane si, implicit, disparitia de pe piata a pieselor ieftine, dar proaste.
Piata neagra de produse auto va primi o grea lovitura. Conform ultimului ordin al ministrului transporturilor, publicat saptamana trecuta in Monitorul Oficial, producatorii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere vor fi nevoiti sa respecte anumite conditii pentru a-si desfasura activitatea.
Conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 536, „producatorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retraga abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordata, in cazul in care producatorul de componente de origine nu respecta cerintele care au stat la baza obtinerii abilitarii”.
De la 11 iunie, conform Hotararii de Guvern nr. 1.219, toate piesele si componentele auto trebuie sa aiba o eticheta de secretizare care atesta omologarea RAR a produsului respectiv. Piesele de origine, adica cele facute de firma producatoare a autoturismului, nu trebuie sa fie etichetate.
Ca urmare, directorul general al Automobile Dacia, Constantin Stroe, ne-a declarat ieri ca este in curs de semnare o conventie cu Registrul Auto Roman prin care se vor pune la punct unele detalii privind reomologarea producatorilor si comerciantilor de piese auto de origine. Problema o constituie insa comerciantii. „Din pacate, nu avem o evidenta stricta decat a producatorilor de piese de schimb pentru Dacii, nu si a comerciantilor. Aici e un dezastru. Apar firme-fantoma, fara documente de certificare, fara omologare, iar noi suntem fara nici o putere”, a afirmat Constantin Stroe. Directorul general sustine ca piesele ar trebui testate de producator: „La noi se poate testa orice piesa, insa pe comercianti nu-i putem obliga sa vina sa le testam piesele”. Stroe sustine ca astfel s-ar imbunatati si imaginea marcii Dacia.
Registrul Auto Roman va incepe controalele la producatorii de piese de schimb care nu au aplicat etichete de securizare pe produse. Nicolae Nan, directorul Registrului Auto Roman, ne-a spus ieri ca in urma controalelor efectuate pana acum s-au dat doar avertismente, dar, o data cu intrarea in vigoare a metodologiei si conditiilor tehnice privind omologarea pieselor de schimb, comerciantii prinsi cu produse neautentificate vor fi amendati, ajungandu-se chiar la oprirea activitatii. „Producatorii nu au dreptul sa vanda piesele fara etichete. Nu avem date exacte privind marimea pietei subterane de piese de schimb, dar aceasta ar putea ajunge la 30-50% in momentul actual”, ne-a spus, ieri, Nicolae Nan.

 
 

Urmărește-ne pe Google News