Piloţii au testat o situaţie de criză similară cu ceea ce anchetatorii suspectează că s-a întâmplat în cazul avionului companiei Lion Air în toamna anului trecut. În cursul testelor, a fost simulată defectarea unui senzor şi modul de funcţionare a softului care are rolul evitării intrării aeronavei în picaj.
Imediat după defectarea senzorului, piloţii au avut la dispoziţie un timp foarte scurt (40 de secunde), pentru dezactivarea sistemului automat şi evitarea intrării avionului Boeing 737 Max pe o traiectorie inevitabilă de prăbuşire, au declarat două persoane implicate în simulare, pentru The New York Times.
Investigaţiile continuă, iar sistemul automat MCAS (Sistemul de Amplificare a Caracteristicilor de Manevrare / Maneuvering Characteristics Augmentation System) este în centrul atenţiei autorităţilor, care încearcă să afle cauzele prăbuşirii avionului Boeing 737 Max al companiei Lion Air, în octombrie 2018, şi al aeronavei de acelaşi tip a companiei Ethiopian Airlines, pe 10 martie 2019.
Piloţii celor două aeronave fuseseră instruiţi foarte puţin în legătură cu acest sistem automat și s-a aflat faptul că, în ultimele minute înainte de prăbuşire, căpitanul avionului Lion Air a răsfoit în grabă manualul tehnic pentru a afla ce să facă. Și pilotul avionului prăbușit în Etiopia a raportat probleme și a cerut să se întoarcă pe aeroport.
În acest context, deși unii sugerează ca ar fi o recunoaștere tacită a problemele sistemului, Boeing urmează să propună o actualizare a softului care le va oferi piloţilor mai mult control manual, afirmă surse citate de NYT.
Actualul soft permite dezactivarea sistemului automat, dar, conform simulărilor, piloţii au la dispoziţie mai puţin de 40 de secunde pentru a prelua manual controlul asupra aeronavei înainte ca aceasta să intre pe o traiectorie inevitabilă de picaj.
Totuși, în cursul simulărilor, piloţii au reuşit să aplice corect procedurile, dezactivând cu succes sistemul automat şi evitând prăbuşirea.
John Cox, expert în siguranţa zborurilor şi fost pilot pe avion Boeing 737, crede că piloţii pot reuşi să urmeze procedurile şi să prelungească la câteva minute perioada de 40 de secunde esenţială pentru corectarea traiectoriei.
Dar nici cele câteva minute nu vor fi suficiente pentru depistarea şi rezolvarea defecţiunilor, mai ales dacă piloţii, cum a fost cazul celor de la Lion Air, nu au primit instructaj adecvat privind sistemul automat.
„Există un interval limitat pentru rezolvarea problemei, iar acel echipaj (Lion Air -n.red.) nici măcar nu ştia că sistemul automat exista”, a spus el.
Un purtător de cuvânt al companiei Boeing a comunicat că actualele proceduri pentru pilotarea modeului 737 Max includ modalităţi pentru a face faţă unor astfel de circumstanţe, precizând că piloţii au primit noi proceduri de urgenţă după accidentul Lion Air.
„Sistemul nostru software conţine garanţii suplimentare, reducând sarcinile echipajului”, a declarat el.
Noul sistem automat are funcţie de siguranţă, pentru a evita intrarea aeronavei în picaj. Pe baza datelor furnizate de un senzor, sistemul se activează, atunci când partea frontală a avionului este prea ridicată. Astfel, este botul avionului este coborât automat pentru evitarea reducerii portanţei şi intrării în picaj.
În actuala concepţie, sistemul automat se activează câte zece secunde, cu o pauză de câte cinci secunde. În condiţiile simulate la zborul Lion Air, cu senzorul defect, trei activări ale sistemului (40 de secunde) riscă să genereze o traiectorie inevitabilă de picaj, au declarat două persoane implicate în simulare.
- Un avion Boeing 737 Max care efectua cursa Lion Air 610 între oraşele indoneziene Jakarta şi Pangkal Pinang s-a prăbuşit în mare, pe 29 octombrie 2018, la aproximativ 13 minute de la decolare. Cele 189 de persoane aflate la bord au murit.
- Un alt avion Boeing 737 Max, al companiei Ethiopian Airlines, care zbura de la Addis Abeba (Etiopia) spre Nairobi (Kenya) s-a prăbuşit pe 10 martie 2019, la doar 6 minute de la decolare. În urma impactului cu solul, cele 157 de persoane aflate la bord și-au pierdut viața.
Potrivit experţilor, piloţii probabil au avut dificultăţi în dezactivarea unui sistem automat care împiedică intrarea în picaj a avionului. Compania Boeing analizează posibilitatea actualizării dispozitivului software care coordonează acest sistem, dar acest lucru necesită aprobarea Administrației Federale de Aviație.
Sindicatele piloților au declarat că se simt confortabil cu modificările propuse, dar doresc să le revizuiască înainte de a lua o decizie. Piloții vor fi obligați să finalizeze o instruire cu privire la sistemul actualizat de pe iPad-urile lor.
Toată flota mondială de avioane Boeing 737 Max 8 și 9 a fost consemnată la sol, după cele două accidente aviatice. Ulterior, președintele amercian Donald Trump a anunțat că toate avioanele Boeing 737 MAX 8 şi MAX 9 vor fi oprite la sol și în SUA, ca urmare a tragediei aviatice din Etiopia.
Tarom a cumpărat anul trecut cinci avioane Boeing 737 MAX 8, însă ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, recent, că aeronavele Boeing 737 MAX din contractul TAROM nu au fost construite încă, iar dacă vor fi constatate anumite probleme acestea vor fi rezolvate.
Află care este prima companie aeriană care și-a anulat comenzile pentru Boeing 737 MAX 8. „Pasagerii și-au pierdut încrederea în siguranța acestor avioane”.
FOTO – epa
Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!