• În fotografia făcută de un cititor al Libertăţii se observă că elicea din dreapta nu se roteşte, semn, spun specialiştii, că motorul de pe acea parte nu funcţiona. În schimb, elicea din stânga a ieşit mai puţin clară în fotografie, deoarece se învârtea, semn că motorul din stânga a fost singurul care funcţiona în momentul aterizării. (fotografie
    trimisă de un cititor)

Un avion ATR 42-500 al TAROM, cu aproximativ 40 de pasageri la bord, înmatriculat YR-ATA, venind cel mai probabil de la Satu Mare, a aterizat în dimineaţa zilei de luni, 7 mai, în jurul orei 10.30, cu motorul drept oprit. Acest lucru i-a atras atenţia unui fotograf aflat în zona Aeroportului Otopeni, care a reuşit să surprindă momentul. Imaginile ne-au fost trimise la redacţie, iar noi am încercat să aflăm ce s-a petrecut. Într-o primă fază, am cerut lămuriri companiei TAROM. Răspunsul a venit sec: “La care cursă vă referiţi?”. Am cerut, astfel, detaliile tehnice ale aeronavei în cauză, aferente zilei de 7 mai.

Oficialii companiei nu au dat nici un răspuns

Răspunsul oficial nu a venit nici în ziua de azi, însă angajaţii ştiu despre incident. “Se vede foarte clar în fotografii că elicea motorului drept nu se mişcă, iar cea a motorului stâng se învârte. Incidentul este cunoscut în companie, dar nu de foarte mulţi oameni. În timpul zborului, echipajul a primit un semnal de alarmă, iar în aeronavă s-a simţit o vibraţie. Elicea se supraturase, iar piloţii au procedat ca la carte. Au oprit motorul. Nu aveau de unde să ştie dacă e ceva de moment sau ceva de durată. Riscul era ca oricare din palele elicei să se desprindă din butuc şi să izbească în plin fuselajul. Putea să apară o simplă fisură sau, mai rău, avionul putea fi pur şi simplu secţionat. Dacă se întâmpla asta rezultatele erau catastrofale. ATR 42 poate transporta maximum 48 de pasageri şi patru membri ai echipajului. A fost un caz similar la o companie românească, dar pala a fost aruncată în direcţia opusă avionului. Aterizarea a decurs bine, e posibil ca pasagerii să nu fi realizat că un motor era oprit. După cursă, s-a descoperit că regulatorul, piesa care stabileşte cât de mult se învârte elicea, cedase. Aşadar, pala chiar s-ar fi putut desprinde. La noi, din păcate, când ceva rău se termină cu bine e «băgat sub preş» şi se procedează după principiul «las că merge şi aşa!». Trist!”, ne-a declarat o sursă de încredere, din structurile TAROM, care a preferat să rămână anonimă.

Avionul e urmărit de ghinioane

În urmă cu trei ani, acelaşi ATR 42-500, înmatriculat YR-ATA, a fost implicat într-un accident, la Iaşi. Atunci, un stol de berze a intersectat traseul urmat de aeronava aflată în procedura de aterizare. Conul avionului a fost spart, iar o piesă importantă din structura de rezistenţă a aeronavei a fost fisurată. Chiar şi aşa, avionul a zburat la altitudine mică, fără pasageri, la întoarcerea spre Bucureşti, unde a fost reparat.

Compania a trecut recent printr-un control

Fix în perioada incidentului, TAROM se afla în timpul unui audit efectuat de IATA (n.r. – Asociaţia Internaţională de Transport Aerian) pentru a fi declarat operator IOSA (n.r. – IATA Operational Safety Audit). Analiza asociaţiei include mai multe zone din activitatea unui operator aerian: organizarea şi managementul, operaţiunile de zbor sau întreţinerea tehnică a aeronavelor.

În urmă cu aproape un an, Libertatea vă relata un alt eveniment ce risca să se transforme în cea mai mare tragedie aviatică din România. Un controlor de trafic aerian a dat aprobare de aterizare unui avion al TAROM în timp ce pe pistă tocmai intrase un alt aparat de zbor. Când a realizat pericolul, controlorul a rectificat situaţia exclamând prin staţie: “Aoleeeu! Im sorry! Aegean Stooop! TAROM 382, Go-around!” (n.r. – Îmi pare rău! Aegean, opreşte-te! Tarom 382, ratează aterizarea!)”.

Cine au fost piloţii-eroi?

Cei care s-au aflat în cursa Tarom care a aterizat luni, 7 mai, în jurul orei 10.30, pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă sunt invitaţi să-şi povestească trăirile din acele momente. De asemenea, poate au reţinut numele piloţilor care au reuşit, datorită experienţei şi sângelui rece de care au dat dovadă, să evite o tragedie. Libertatea le mulţumeşte celor doi piloţi-eroi în numele tuturor pasagerilor şi al rudelor acestora. Aşteptăm mesajele dumneavoastră la adresa subiecte@libertatea.ro

 
 

Urmărește-ne pe Google News