Titi Aur a intrat în direct la emisiunea „Adriana Nedelea LA FIX” pentru o analiză amănunțită a tragediei, aflat fiind chiar la locul accidentului.
Constatările experimentatului pilotului au fost complet surprinzătoare, pentru că un accident similar s-ar putea produce atât în același loc cât și pe orice alt drum din țară.
Fără discuție, șoferul TIR-ului care pentru o clipă a fost neatent și a intrat pe contrasens, ciocnindu-se frontal cu microbuzul, este vinovat de moartea a zece persoane și rănirea altor șapte, crede Titi Aur. Însă el se numără printre persoanele decedate și nu mai poate fi tras la răspundere.
Accidentul groaznic din comuna Sf. Gheorghe din Ialomița ar fi putut fi evitat, sau efectele sale ar fi fost diminuate, dacă șoferul microbuzului, decedat și el în impact, ar fi condus defensiv. Explică asta Titi Aur, care predă asemenea cursuri de condus defensiv.
„Părerea mea ca nici acest șofer nu a fost foarte concentrat dacă observa ca vine camionul peste el putea să tragă dreapta, putea sa iasă în câmp, chiar dacă e un pic abrupt. Neatenția șoferului de camion, concentrarea la cafeaua pe care și-a luat-o, cred ca era preocupat, nu cred că vorbea la telefon la acea ora, combinat cu lipsa de reacție a șoferului microbuzului, lipsa conducerii defensive. A merge de multe ori pe dreapta, în sensul ca nu are ce să caute altcineva pe banda mea, duce la tragedii” a declarat pilotul Titi Aur.
Șoferii
experimentați, campionii accidentelor
Pilotul a explicat
că nu șoferii începători produc cele mai multe accidente ci
tocmai cei cu experiență, pentru că sunt mult prea siguri pe ei.
Peste 85% din accidentele grave sunt făcute de șoferi cu experiență, fară antecedente, doar 15% de șoferi băuți, drogați și numai 1% de șoferii spectaculoși, care pleacă, să spunem, dimineața după o noapte în club sau vor să epateze
Titi Aur:
„Peste 8% din accidente sunt făcute pe ruta cunoscută aproape de casă, șoferul intră în acea rutină, pentru că șoferul cu experiență, profesionist, crede că lui nu i se mai poate întâmpla nimic și este decuplat, deconectat și când apare un moment fatal, aderență scăzută, unul care vine peste tine, cel de la volan e atât de sigur pe el încât reacționează cu întârziere sau deloc” a mai explicat pilotul.
Cum trec TIR-urile acum prin locul tragediei
Titi Aur a testat
reacția șoferilor care trec pe la locul accidentului, iar
rezultatul este de-a dreptul îngrijorător. Nimeni nu
conștientizează iminența unei noi tragedii.
„Acum sunt la
locul accidentului, pe aici au trecut cel puțin 10 TIR-uri care trec
cu 90 la oră prin localitate, pentru că s-a dat prin stație că nu
este radar. Sunt aici, la virajul pe dreapta unde s-a produs
tragedia. Asta pentru că cei de la volan nu conștientizează. Media
este de 5 morți pe zi, 25 răniți grav pe zi. România e într-un
război. Acum a trecut cu 90 la oră, mi-a mișcat mașina și e și
transport periculos.
Tocmai drumurile
bune cresc riscul de accidente, contrar percepției generale, pentru
că șoferul român e tentat să apese prea tare accelerația,
consideră Titi Aur. La fel și mașinile performante care dau falsa
impresie de siguranță.
Cu cât șoferul este mai rutinat, mai cu experiență trebuie trecut prin mai multe teste, cursuri să-și aducă aminte că conduce un TIR, o mașină cu persoane, mașini periculoase, ca să înțeleagă ce se poate întâmpla. Mașinile sunt din ce în ce mai performante, mașina performantă te face să nu simți viteza îți dă senzația de siguranță
Titi Aur:
„Statisticile arată că toate șoselele bune, autostrăzi, drumuri naționale marcate bine, cu asfalt bun, au dus la creșterea numărului de victime, pentru că șoferul român înțelege să accelereze. Cu siguranță, avem nevoie de șosele bune, pentru a circula repede, legal, dar asta trebuie să vină cu pregătirea profesională. Șosele mai bune, mașini mai bune împreună cu șoferi mai conștienți”, a continuat pilotul.
Ce înseamnă
conducerea defensivă
„În România
între 700 și 1000 de șoferi sunt semiadormiți la volan, unii se
trezesc la timp, alții produc accidente. Asta înseamnă că eu
trebuie să fiu atent, am familia colegii, în mașină, eu trebuie
să fac în așa fel încât să mă protejez pe mine și pe
ceilalți, conducând defensiv. Defensiv înseamnă compromisul intre
a mă deplasa repede și în siguranță cu 3 reguli: de circulație,
reguli de conducere defensiva și reguli de bun simț și atunci am
șanse mari să mă deplasez în siguranță. Există însă și
fatalitate, dar probabilitatea e mult mai mică” a mai spus Titi
Aur.