„În urma investigației sale aprofundate inițiate în aprilie 2023, Comisia a concluzionat că planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil, coerent și suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene într-un termen rezonabil și fără să denatureze în mod nejustificat concurența pe piața unică”, a transmis Comisia Europeană.

Instituția condusă de Ursula von der Leyen a adăugat că planul de restructurare al companiei Blue Air nu a fost actualizat „nici în urma încetării activității, nici a inițierii investigației aprofundate”.

„Măsurile care sprijină un plan de restructurare inadecvat și nerealist, care nu este susținut de finanțări suficiente de pe piață din partea investitorilor după perioada de salvare, sunt ilegale conform normelor UE privind ajutoarele de stat. România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON), plus dobânda aferentă”, a mai transmis Comisia Europeană.

Ce spune Guvernul

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a afirmat după decizia Comisiei Europene că statul român are la dispoziţie instrumentele pentru a gestiona situația.

„Am luat la cunoştinţă de acest comunicat al Reprezentanţei Comisiei Europene. Speţa Blue Air cred că are rădăcini până în vara lui 2020 şi în clipa de faţă vă pot spune că statul român are la dispoziţie instrumentele pe care le are în general în ceea ce priveşte recuperarea sau gestionarea unor litigii cu entităţi comerciale. Mă gândesc, aşadar, tot la Ministerul Finanţelor”, a spus el la briefingul de presă după ședința de Guvern.

Zboruri suspendate în 2022, insolvența în 2023

Pe 6 septembrie 2022, zborurile Blue Air au fost suspendate în urma popririi puse pe conturile companiei, din cauza datoriilor, ceea ce a generat haos pe aeroporturi. Ulterior, Blue Air a anunțat că nu poate relua zborurile pe 10 octombrie, așa cum spusese inițial, și nici nu a mai dat un nou termen.

Pe 13 septembrie 2022, Libertatea a publicat un document datat august 2021, în care compania aeriană low-cost avertiza că activitatea nu mai poate continua „fără o infuzie rapidă de fonduri de minimum 54 de milioane de euro”, bani „indispensabili supraviețuirii Blue Air”.

La finalul anului 2022, statul a devenit acționar majoritar al companiei românești private, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului și deține 75% din acțiunile companiei.

Judecătorii de la Tribunalul București au admis pe 21 martie 2023 solicitarea Blue Air Aviation SA de intrare în insolvență.

Rezultate Exit poll alegeri prezidențiale 2024 – turul I – cine intră în turul 2. Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale potrivit BEC!
 

Urmărește-ne pe Google News