PFSTM cuprinde un set de măsuri economice și bugetare, pe care Guvernul și le asumă să le îndeplinească pentru scăderea treptată a deficitului bugetar, până la 3% din PIB, în așa fel încât să ajungă la un nivel sustenabil, acceptat la nivel european.  

Acest plan urmărește o ajustare a deficitului bugetar pe șapte ani, în conformitate cu Regulamentul Consiliului 2024/1263.  

În acest context, principalele obiective ale planului sunt:  

Reducerea deficitului bugetar

Planul fiscal propune măsuri în scopul reducerii graduale a deficitului bugetar la un nivel sustenabil, compatibil cu cerințele Uniunii Europene. Obiectivul este reducerea deficitului cu 0,74% din PIB anual, prin ajustarea cheltuielilor și îmbunătățirea colectării veniturilor.  

Protejarea investițiilor

Planul prevede asigurarea unui ritm anual de investiții publice, în scopul asigurării absorbției integrale a fondurilor europene alocate prin Politica de Coeziune de 46 miliarde euro, precum și prin Mecanismul de Redresare și Reziliență de peste 29,7 mld euro. Acesta corespunde cu implementarea unui volum de investiții de peste 7,9% din PIB în anul 2025, 7,7% din PIB în anul 2026, 6,6% din PIB în anul 2027 pentru ca în ultima parte a PFTM ritmul mediu anual al investițiilor să fie de peste 5% din PIB. 

Eficientizarea cheltuielilor și introducerea indicatorilor de performanță pentru cheltuieli

În acest context, planul urmărește creșterea eficienței, transparenței, dar și a responsabilității fiscale în utilizarea fondurilor publice. Se vor introduce măsuri menite să controleze depășirile de costuri nejustificate, să să implementeze evaluări sistematice ale cheltuielilor și să extindă achizițiile centralizate. 

Categoriile de cheltuieli publice se vor asocia cu indicatori de performanță. Scopul lor este de a evalua eficiența și impactul real al cheltuielilor bugetare și de a ajusta resursele alocate în funcție de rezultate.  
 
O componentă cheie a planului o reprezintă digitalizarea proceselor legate de gestionarea cheltuielilor publice, fapt ce va conduce la o monitorizare mai bună, transparență și eficiență.  

Predictibilitate pentru sistemul fiscal

În acest context este urmărită asigurarea predictibilității sistemului fiscal pentru perioada 2025-2031. Veniturile curente ale bugetului general consolidat cresc de la 29,5% din PIB în anul 2024 la 31,1% în anul 2031, fiind determinate de implementarea jalonului 207 din PNRR, cu privire la reforma fiscală, dar și implementării măsurilor privind buna colectare a veniturilor bugetare, ce determină o creștere a veniturilor curente anual cu minim 0,5% din PIB.  

Menținerea cotei unice de impozitare și protejarea microintreprinderilor

Acest plan prevede păstrarea cotei unice de impozitare, fapt ce reprezintă un punct central al politicii fiscale, adoptate de stat. Abordarea asigură continuitatea unui sistem fiscal simplificat. De asemenea, planul nu implică scăderea pragului de impozitare pentru microîntreprinderi.  

Aplicarea unui model nou de finanțe publice

Acest plan prevede un model nou de finanțe publice ale României, începând cu anul 2029, respectiv de asigurare a finanțării cheltuielilor curente de funcționare ale  Statului Român din veniturile operaționale (curente) întrucât deficitul activității curente a Statului determinat de nevoia de fonduri publice pentru funcționarea serviciilor publice este de 0% în anul 2029. 

Reducerea dependenței companiilor de stat de sprijin bugetar

Acest plan urmărește reducerea subvențiilor și alte forme de sprijin din partea bugetului de stat pentru companiile de stat.

Consolidarea capacității de administrare a patrimoniului public

Îmbunătățirea gestionării patrimoniului public deținut de companiile de stat sunt vizate de reforme, fiind asigurată o mai bună utilizare a activelor și reducând costurile asociate gestionării ineficiente a resurselor publice.

Reducerea cheltuielilor operaționale ale companiilor de stat

Vor fi introduse măsuri de reducere a cheltuielilor operaționale în companiile de stat, inclusiv prin optimizarea utilizării resurselor, reducerea consumurilor inutile și renegocierea contractelor cu furnizorii.

Reformarea achizițiilor publice

Un sistem de achizițiie publice centralizat va fi implementat. De asemenea, se vor introduce normative de cheltuieli care să urmărească reducerea/stabilizarea cheltuielilor de funcționare ale principalelor categorii de servicii publice, pe baza costurilor medii pentru bunuri și servicii calculate prin intermediul bazei de date cuprinzând informațiile din RO e-Factura, relatează Profit.ro.

Urmărește-ne pe Google News