Cuprins:
Incidentul nu a provocat victime, însă doar un miracol a făcut ca un tramvai să treacă pe pod cu doar 18 minute înainte de colaps.
5.000 de poduri necesită reparații urgente
Investigațiile au arătat că structura, consolidată între 1967 și 1971, prezenta coroziune severă și fisuri multiple. Prăbușirea parțială a podului Carola din Dresda a intensificat îngrijorările privind starea infrastructurii în Germania, unde mii de poduri sunt într-o stare critică.
Din cele aproximativ 130.000 de poduri existente, circa 40.000 sunt esențiale pentru rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale, iar 5.000 dintre acestea necesită reparații urgente sau reconstrucție completă, conform Ministerului Federal al Transporturilor.
În 2024, Germania a alocat 4,6 miliarde de euro pentru reabilitarea drumurilor și podurilor, sumă considerată insuficientă. Bugetul propus pentru 2025, în valoare de 5 miliarde de euro, a fost blocat în negocierile eșuate ale fostului guvern condus de Olaf Scholz. În realitate, necesarul de investiții în infrastructură este mult mai mare, conform estimărilor Autobahn-GmbH, compania națională de autostrăzi.
Problemele infrastructurii germane: drumuri, transport feroviar și digitalizare
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a30a1a85e1efe97f6bee07563b7332c4.webp)
Nu doar podurile necesită modernizare, ci și drumurile, căile ferate, rețelele de electricitate și telecomunicațiile. Germania și-a neglijat infrastructura tehnică și socială timp de decenii, iar acest lucru devine tot mai evident. Lars Klingbeil, liderul social-democrat, avertiza încă din martie 2025 că „țara funcționează cu sisteme uzate”.
Una dintre cele mai mari probleme este modernizarea rețelei feroviare. Deutsche Bahn, compania națională de căi ferate, și-a propus să renoveze până în 2030 cele mai importante 40 de tronsoane, adică 4.200 de kilometri de cale ferată.
Cu toate acestea, proiectele se confruntă cu o lipsă de finanțare de 13 miliarde de euro. Un exemplu elocvent este proiectul „Stuttgart 21”, unde costurile pentru modernizarea gării au crescut de la 4 miliarde de euro la 11 miliarde de euro în 2023.
În plus, Germania este în urmă la capitolul digitalizare. Un sfert dintre companii se plâng de lipsa conexiunilor rapide la internet, iar rețeaua de fibră optică nu ține pasul cu cererea.
Criza energetică și deficitul de locuințe
Extinderea infrastructurii energetice neutre din punct de vedere climatic este un alt domeniu unde Germania trebuie să investească masiv. Energia eoliană, produsă preponderent în nordul țării, necesită linii electrice de mare capacitate pentru a distribui curentul în toată țara.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3700f504d342329b83d24f41d10cc8a7.jpg)
Doar modernizarea acestor rețele ar putea costa 55 de miliarde de euro, la care se adaugă 110 miliarde de euro pentru rețelele de distribuție locale până în 2033. Aceste costuri se reflectă deja în facturile cetățenilor, prin taxe de rețea incluse în prețul energiei.
O altă problemă majoră este deficitul de locuințe, mai ales în orașele mari, unde chiriile au crescut alarmant. La München, de exemplu, prețul de închiriere a unui metru pătrat a ajuns la 24 de euro.
Lipsa locuințelor afectează și angajatorii, care nu mai găsesc muncitori fără a le oferi cazare. Se estimează că Germania va avea nevoie de 56 de miliarde de euro în următorul deceniu pentru a stimula construcția de locuințe accesibile și ecologice.
Sistemul educațional și sănătatea, în colaps
Infrastructura educațională necesită investiții masive pentru renovarea școlilor, universităților și digitalizarea instituțiilor de învățământ. Estimările variază între 100 și 130 de miliarde de euro. În plus, există un deficit sever de cadre didactice, mai ales în grădinițe și școli primare.
În sectorul sănătății, deficitul de investiții se ridică la 50 de miliarde de euro. Aproximativ 70% dintre spitalele din Germania înregistrează pierderi financiare, ceea ce pune în pericol calitatea serviciilor medicale.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1ca2f493571f0453788a13f40bb7be3a.jpg)
Germania are nevoie de investiții colosale
În ansamblu, Germania trebuie să investească sute de miliarde de euro pentru a-și moderniza infrastructura. Doar în transporturi, necesarul de investiții este estimat la 165 de miliarde de euro. În plus, există costuri suplimentare pentru protecția în caz de dezastre (10 miliarde de euro) și construirea unor rețele de hidrogen și energie regenerabilă.
Dacă autoritățile nu vor lua măsuri rapide, competitivitatea economică a Germaniei ar putea fi grav afectată. Costurile ridicate ale energiei și infrastructura învechită pun deja presiune asupra mediului de afaceri și asupra populației. În fața acestor provocări, clasa politică trebuie să găsească soluții pentru a finanța urgent modernizarea țării.

Demradulescu • 14.03.2025, 22:45
Fie vorba între noi,cât să țină și autostrăzile făcute în timpul lui Hitler?a făcut și el vreo 2500 de km,dar nu poate să le și întrețină că a plecat la Mântuitorul să joace zaruri cu el ,vorba lui Einstein.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f360494af9994e5ea0a806a4fcef655e.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_17e965b0f731396553ec3723a734e625.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_747001f1a36aa1ca133d41195e836267.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_f0356f8691676e83a5b71d732a341c36.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_350830656eba9deb8021852b62e7a660.jpg)