În acest moment, în România sunt contruiţi dpar 550 de kilometri de autostradă, însă până la finalul anului se speră să se realizeze încă 80 de kilometri. Premierul Victor Ponta a prezentat harta cu proiectele prioritare care ar trebui să fie continuate până în 2015 şi cum va arăta structura de autostrăzi a României la nivelul anului 2022.
Banii pentru autostrăzi vor proveni din patru surse de finanţare: fondurile europene de coeziune (3 miliarde de euro în perioada 2014-2020), fondurile europene pentru dezvoltare regională (1,8 miliarde de euro în perioada 2014-2020), fonduri de la buget colectate din acciza la combustibil estimate între 750 de milioane şi un miliard de euro anual, fonduri private dar şi de la buget pentru autostrăzi în concesiu şi parteneriat public-privat, cu restricţia ca participaţia statului să nu depăşească 49% astfel încât să nu fie nevoie de creşterea deficitului bugetar.
Planul Guvernului Ponta se bazează inclusiv pe fondul creat de noua acciză de 7 eurocenţi, din cauza căreia Traian Băsescu a ameninţat că va trimite proiectul înapoi în Parlament în cazul în care nu se va renunţa la ea.
„Vom avea între 750 de milioane şi un miliard de euro anual din acciza la combustibil pentru construcţia de autostrăzi. Parlamentul şi Guvernul urmează să decidă în fiecare an în ce direcţie alocă această resursă suplimentară”, a spus Ponta citat de Mediafax.
O serie de tronsoane au deja finanţarea asigurată: Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Sebeş-Sibiu, Sebeş-Turda, Turda-Târgu Mureş. Cele 3 miliarde din fondurile de coeziune vor fi utilizate pentru tronsoanele Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ, Roman-Bacău, Piteşti-Râmnicu Vâlcea, Bucureşti-Alexandria, Craiova-Calafat. Fondurile de dezvoltare regională vor asigura banii pentru Sibiu-Braşov şi Braşov-Bacău.
În regim de concesiune sau în parteneriat public-privat ar urma să fie construite tronsoanele Surplacu de Barcău-Gilău, Piteşti-Craiova, Ploieşti-Cormarnic şi Cormarnic-Braşov. „Acesta din urmă îl consider un proiect crucial pentru această guvernare, nu pentru că este destinaţia turistică a bucureştenilor, ci pentru că este un drum cu trafic mare şi leagă sudul ţării de Transilvania”, a declarat Victor Ponta.