Pandemia de coronavirus, care aproape că a închis spitalele pentru ceilalți pacienți și a blocat multe tratamente vitale, i-a făcut pe mulți să fie mai deschiși la ideea telemedicinei.

Nu se poate pune diagnostic la distanță, medicul trebuie să-l vadă efectiv pe pacient, un dosar medical trebuie să fie pe hârtie. Sunt precocupări și inițiative pe care mulți le aveau în trecut, când se vorbea despre telemedicină. 

Însă în timpul pandemiei de coronavirus, atât medicii, pacienții, cât și decidenții au devenit mai deschiși la idee. Pentru că nu exista alternativă. Pe același considerent s-a dat o șansă și învățământului la distanță, atât de hulit în trecut. 

Raportări pe hârtie în DSP-urile din toată țara

În continuare există mulți oameni care au amânat consultații, analize medicale sau tratamente importante pentru sănătatea lor, în timpul crizei COVID- 19. 

Și chiar dacă lucrurile nu se pot implementa peste noapte, o companie de IT românească care a dezvoltat platforma de telemedicină MultiMED, în parteneriat cu o companie privată, a decis să își ofere pro bono cunoștințele. 

Așa s-a născut proiectul 9sos.ro, site pe care pot intra pacienții sau suspecții cu COVID-19 ca să primească informații și asistența de care au nevoie, în contextul în care direcțiile de sănătate publică au fost copleșite de volumul de muncă din ultima perioadă.

Cum arată platforma de telemedicină MultiMED

„În România au fost mii de oameni în carantină și atunci când încercau să obțină orice informație de la DSP nu prea răspundea nimeni. Sau dacă răspundea cineva, persoanei de la capătul firului îi era greu să identifice fișa”, explică Marian Sîmpetru, managing partner eSolutions.

”DSP se pare că a ținut, în 2020, această gestiune pe hârtie. Cred că majoritatea au trecut ulterior datele într-un excel, dar și aici e o problemă, pentru că nu poate fi consultat acest fișier foarte ușor de diferite persoane, informații vin de la diverse spitale, pe diverse puncte de intrare care trebuiau centralizate cumva. Noi am implementat un sistem prin care dacă cineva sună, persoana de la call center ar fi trebuit să poată să o identifice ușor și rapid, operatorul să primească instantaneu datele pacientului. Fără plimbări între spitale pentru un diagnostic”.

Noua cerință este: totul în timp real

Până acum au folosit platforma cei de la DSP Brașov. E un prim pas. Telemedicina înseamnă mult mai mult decât o discuție între un medic și un pacient de la distanță,  explică Marian. 

„Gândiți-vă că avem un bătrân care mai greu transportabil și nu am vrea să-l târâm prin sistemul medical românesc pentru un diagnostic. Pentru a i se pune un diagnostic, de multe ori îl ducem la un medic și acolo aflăm că trebuie să meargă la un altul și înseamnă că trebuie purtat între A și B. De multe ori, ne plimbăm prin spitale și apare un disconfort”, explică Marian Sîmpetru sistemul de telemedicină.

Asta înseamnă că atunci când se face o investigație inițială, EKG-ul poate fi vizualizat de un medic din Timișoara, cu toate că unitatea poate a pornit de la un spital din Tulcea sau o policlinică din Constanța. Și asta în real time.

20 de echipamente necesare

Practic, nu un calculator cu un soft special face telemedicina. E un întreg sistem care inversează obiceiul mersului la medic. 

Marian Sîmpetru, managing solutions la compania care a dezvoltat o platformă complexă de telemedicină

Practic, vine medicul la tine. „Vorbim de o suită de 20 de echipamente medicale printre care incluse EKG, ecograf, stetoscop. Medicul de partea cealaltă a unei conversații poate să-l vadă în timp real, eu am putut arăta cu camera ce se întâmplă cu pacientul și informațiile sunt preluate direct de la echipamentul medical”, completează Marian. 

”Produsul unui EKG este o diagramă, o imagine, și aceasta este stocată și atașată unui dosar al pacientului. Adică toate investigațiile se adună în acest dosar al pacientului, iar acesta este vizibil în timp real atât pentru medicul din ambulanță sau din unitatea mobilă, cât și pentru orice alt medic partener, poate de la altă unitate medicală parteneră din alt oraș sau poate din altă țară”.

Mai mulți medici pot lucra împreună de la distanță

Nu doar că serviciile medicale pot ajunge în localități unde nu există medici și clinici de analize medicale, dar pot aduce laolaltă specialiști de oriunde. Astfel că doctori din România pot face consultații în Germania și invers. Conversațiile video sunt integrate în platformă și în plus fiecare medic poate pune întrebări și face observații la dosar, care rămân în istoricul acelui pacient. În plus, cu un sistem de programări potrivit, un pacient poate fi văzut simultan de trei medici de specializări diferite și diagnosticarea s-ar face mai rapid. 

Mai mulți medici de oriunde de pe Glob pot discuta cazul unui pacient în timp real

O lume întreagă devine astăzi mai deschisă la serviciile de telemedicină. Până acum câteva luni, doar 20% dintre americanii care aveau acces la aceste servicii le și foloseau, arată într-un articol The Medical Futurist

Unde mai pui că într-un studiu în care cercetătorii s-au dat drept pacienți pe 16 aplicații de telemedicină au primit diagnostice greșite pentru boli serioase de piele. Asta i-a descurajat pe mulți să încerce serviciile de medicină la distanță. 

Ceea ce rămâne o necesitate este reglementarea domeniului. Pandemia a devenit un moment zero pentru asta. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News