Peste 4.500 de profesori și-au făcut cont pe o platformă dezvoltată de UNICEF și Ministerul Educației pentru a accesa materiale educaționale despre vaccinare și alte măsuri de siguranță în pandemie pe care le pot folosi la clasă. Conținutul acestor materiale ajută cadrele didactice inclusiv să demonteze mituri legate de vaccinare. De exemplu:

Cum explici unui copil de ce vaccinul anti-COVID a fost făcut mai repede decât celelalte vaccinuri? 

Profesorii le pot spune elevilor că oamenii de știință nu au  început cercetările de la zero în privința coronavirusurilor. „Deși SARS-CoV-2 a fost nou pentru știință, cercetătorii au studiat coronavirusurile de zeci de ani, iar genomul acestui virus a fost descifrat în circa 10 zile“, arată materialele realizate de UNICEF împreună cu Ministerul Educației, dedicate elevilor între 12 și 18 ani. 

Este vorba de fișiere în care informațiile despre vaccin sunt prezentate schematic și cu ilustrații, astfel încât să fie ușor de înțeles de către elevi.

Alte explicații pe care cadrele didactice le pot folosi în lecțiile de la clasă cu elevii lor despre motivele dezvoltării mai rapide a vaccinului anti-covid:

  • „COVID-19 a atins fiecare continent de pe Pământ, procesul de dezvoltare a vaccinului a implicat o colaborare mondială fără precedent“;
  • „În timp ce multe eforturi științifice se confruntă cu dificultăți de finanțare, cercetătorii COVID-19 au primit finanțare de la o gamă largă de donatori“;
  • „Un alt factor care încetinește dezvoltarea vaccinului este recrutarea voluntarilor. În cazul COVID-19, nu au lipsit persoanele care doreau să ajute. În acest caz, oamenii de știință au putut derula simultan studii clinice, ceea ce a economisit mult timp.“

„Acești factori și alții similari au însemnat că vaccinul a putut fi dezvoltat rapid fără a compromite siguranța“, ar putea concluziona un profesor la lecția despre vaccinare.

Școala 9: La cine vă doriți să ajungă materialele educaționale realizate de UNICEF?
Pieter Bult: La profesorii din cât mai multe comunități. Dar, la nivel local, putem să facem apel și la asistenții sociali, la mediatori, medicii de familie, preoți sau alți membri ai comunității care oferă un serviciu public și în care oamenii au încredere. 

Cred că România s-a concentrat pe comunicarea mesajelor de la centru, adică de la autoritățile din București, către toată țara și mai puțin pe cum se distribuie informația la nivel local. Oamenii care lucrează la nivel local ajung cel mai ușor în casele oamenilor.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România

Din păcate, când vine vorba despre serviciile sociale, fie că vorbim de cele medicale, educaționale sau de asistență socială, România aplică mai degrabă măsuri ca să repare consecințele în loc să meargă pe prevenție, inclusiv cu mai multe investiții. Pentru valul patru este târziu să aplici măsuri de prevenție, dar sper să fie anticipate crizele viitoare. 

„Profesorii au o responsabilitate mai mare“

– Cât de important este ca profesorii să le vorbească copiilor despre vaccinare?
– Profesorii au o responsabilitate mai mare când vine vorba de vaccinarea minorilor față de cetățenii din alte profesii pentru că ei lucrează direct cu copiii noștri. Ei sunt un model pentru copii,  îi pot inspira să ia decizii bune pentru viața lor. Profesorii au cea mai mare autoritate în fața copiilor, după părinți, dar și cea mai mare responsabilitate pentru binele lor. Mai ales acum, când noua variantă Delta îi afectează mai mult pe copii decât celelalte.

Profesorii trebuie să știe cum să deschidă conversații despre pandemie cu elevii lor și, mai ales, despre cum poate fi oprită. Una dintre soluțiile cheie este vaccinarea unei categorii cât mai largi a populației, inclusiv profesorii și copiii peste 12 ani.  

Cei mici trebuie să înțeleagă ce este un vaccin, cum acționează în corpul tău, cum te protejează, dar și cum vaccinarea cât mai multor persoane contribuie la combaterea pandemiei. Despre asta este vorba în materialele de suport pe care le oferim profesorilor.

– Cum ar trebui să se desfășoare aceste conversații? Profesorii ar trebui să-i încurajeze pe elevi să se vaccineze sau să se limiteze în a prezenta informațiile legate de vaccin?
– Prin materialele noastre nu vrem ca profesorii să fie imperativi și să le impună punctul lor de vedere copiilor. Noi punem accent pe învățarea despre vaccinare. Punem accent pe informații, nu pe opinii. Ne dorim ca, odată ce aceste informații ajung la copii, ei să le dea mai departe în comunitățile și familiile lor. Pentru că fără implicarea părinților este imposibil ca minorii să fie vaccinați. 

Lupta împotriva dezinformării

– Care sunt primele trei informații pe care profesorul ar trebui să le transmită la clasă elevilor despre vaccinare?
– În primul rând, vaccinurile anti-covid și cele pe care le-am folosit pentru alte boli infecțioase, ca rujeola, de mulți ani sunt sigure și au salvat viețile a milioane de copii. Apoi, vaccinurile nu te protejează doar pe tine, ci și pe cei de lângă tine. Cu alte cuvinte, cu cât se vor vaccina mai mulți oameni, cu atât mai mulți vom fi în siguranță și ne vom putea întoarce la vechile obiceiuri: să mergem la școală, la cinema, în excursii, la restaurant și să socializăm cu prietenii noștri. 

– Mulți părinți sunt îngrijorați de întoarcerea copiilor la școală. Pe de altă parte, sunt în continuare părinți care refuză să-și vaccineze copiii.
– Aici este o contradicție, într-adevăr, chiar dacă nu știm dacă cele două tipuri de comportamente se regăsesc la aceiași părinți. În orice caz, cred că cea de a doua reacție are legătură cu lipsa de încredere a cetățenilor români în vaccin. 

Din păcate am observat că în România, dar și în alte țări, nivelul de dezinformare cu privire la vaccinare este destul de mare. Trăim într-o luptă grea a datelor factuale împotriva dezinformării și cred că cea mai bună abordare, pe lângă cea științifică, este să venim cu mesaje pozitive legate de vaccinare. Este nevoie ca oamenii să vadă cât de multe avantaje ar putea să aibă dacă s-ar vaccina.

Eu nu cred că cei mai mulți dintre oamenii care nu vor să se vaccineze sunt antivacciniști. Cred că le este doar teamă sau sunt indeciși.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România:

Întregul interviu pe Școala 9.

La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
 

Urmărește-ne pe Google News