Aplicația video Zoom este exponenta școlii online. Valoarea bursieră a acesteia a crescut de la 19 miliarde de dolari în decembrie 2019 la 122 de miliarde de dolari în acest moment, după afluxul de utilizatori adus de pandemie, potrivit YCharts.
Dar Zoom este doar mijlocul prin care s-a făcut școala clasică, susținută de stat.
Pe lângă Zoom există însă o serie de companii educaționale care pun la dispoziție cursuri online, digitale cu adevărat. Iar valoarea acestora a crescut masiv în pandemie.
Edtech, combinația dintre educație și tehnologie
Sectorul este cunoscut sub numele edtech și combină educația cu tehnologia.
Compania chineză Zuoyebang este una dintre acestea. Aceasta este o platformă educațională înființată de Baidu, „Google-ul Chinei”.
Furnizează lecții online, cursuri live și ajutor la teme pentru copii de la grădiniță până la clasa a XII-a. Are 50 de milioane de utilizatori activi zi de zi, 170 de milioane de utilizatori activi lunar și 800 de milioane de utilizatori înregistrați în total, potrivit TechInAsia.com.
În decembrie, compania a strâns 1,6 miliarde de dolari de la o serie de investitori, precum gigantul Alibaba și fondurile Tiger Global, SoftBank Vision Fund, Sequoia Capital China și FountainVest Partners.
Compania a fost evaluată la 10 miliarde de dolari, iar operațiunea vine după ce în iunie 2020 a mai strâns alte 750 de milioane de dolari. La acel moment, valoarea companiei era de 6,5 miliarde de dolari, potrivit Reuters.
China domină educația online
Principalul rival al acesteia este Yuanfudao, o platformă susținută de gigantul chinez Tencent, supranumit „Facebook-ul Chinei” și cea mai mare companie de jocuri din lume.
În octombrie 2020, aceasta a strâns 2,2 miliarde de dolari prin două runde diferite de finanțare. În urma operațiunii, platforma a fost evaluată la 15,5 miliarde de dolari și a devenit cea mai valoroasă companie la nivel global din domeniul edtech, potrivit TechCrunch.
În prima dintre cele două runde au pompat bani Tencent și fondurile Hillhouse Capital, Boyu Capital și IDG Capital. La cea de-a doua au participat fondurile suverane GIC și Temasek ale statului Singapore, plus fondurile de investiții DST Global, CITICPE, TBP, DCP, Ocean Link, Greenwoods și Danhe Capital, conform Yahoo Finance.
Yuanfudao are în total 400 de milioane de utilizatori în China. Compania oferă educație live, are o unitate de întrebări și răspunsuri și un braț de verificare a problemelor de matematică. În total, 30.000 de profesori furnizează servicii prin această platformă.
În 2014, compania a pus bazele unei unități de cercetare în inteligență artificială împreună cu o serie de universități de elită din China și Microsoft. Scopul este să aducă inteligența artificială în educație.
Proprietarul TikTok intră în horă
Un alt gigant chinez, grupul ByteDance – care deține aplicația video TikTok – a lansat la rândul său în octombrie 2020 brandul său educațional în China. Numit Dali, acesta dorește să capitalizeze boom-ul survenit în domeniu, arată Reuters.
Dali, care înseamnă „vigoare” în chineză, are deja 10.000 de angajați.
Piața totală a serviciilor educaționale de edtch din China a fost evaluată la 70 de miliarde de dolari în 2020, în creștere cu 12,3% față de 2019, potrivit unui raport al iiMedia Research, citat de Kr-Asia.com.
Avalanșă pe bursă
Alte companii educaționale sunt deja listate pe burse. TAL Education Group, o companie tot din China, are o valoare bursieră de 54 de miliarde de dolari pe bursa din New York.
De asemenea, GSX Techedu are o capitalizare bursieră de 24,6 miliarde de dolari. Compania oferă meditații la matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe politice. De asemenea, oferă cursuri de engleză, japoneză și coreeană. Pe lângă acestea, oferă cursuri de yoga, modă, chitară și caligrafie.
New Oriental Education este o altă companie de profil. Capitalizarea sa bursieră este de 32,8 miliarde de dolari la acest moment. Compania oferă servicii educaționale private prin intermediul a 104 școli, 1.361 de centre de învățare și 12 librării. Societatea a fost înființată în 1993 și are peste 69.000 de angajați.
Concomitent, Youdao – brațul educațional al grupului chinez Netease – are, la rândul său, o capitalizare bursieră de 4 miliarde de dolari.
Khan Academy oferă cursuri gratuite online pentru toată lumea
Există și organizații din afara Chinei care oferă cursuri pentru elevi și studenți.
Una dintre cele mai cunoscute este Khan Academy, o organizație care oferă cursuri gratuite. Între donatorii și susținătorii săi se află Google, Elon Musk, fundația Bill și Melinda Gates, fondatorul Netflix Reed Hastings sau trustul indian Tata. Cursurile Khan Academy sunt disponibile și pe YouTube.
O altă organizație care oferă cursuri online este Udemy, prețul pornind de la 13 dolari pe curs. În februarie, aceasta avea peste 40 de milioane de cursanți, 70.000 de instructori și 155.000 de cursuri disponibile în 65 de limbi.
Consultații online și farmacii pe internet
Dar platformele educaționale nu sunt singurele care au crescut masiv în pandemie.
Platformele care oferă consultanții online și farmaciile de pe internet au crescut, la rândul lor, masiv.
JD Health este divizia de sănătate a retailerului online JD.com, al doilea ca mărime din China.
Compania este cel mai mare furnizor de servicii online de sănătate din China și a avut anul trecut venituri de 1,34 miliarde de dolari doar pe primele șase luni.
Firma are 72,5 milioane de utilizatori și, pe lângă medicamente, suplimente și vitamine, oferă și consultații online. Conform BBC, societatea a furnizat un număr 90.000 de consultanții online pe zi în prima jumătate a anului 2020, de șase ori mai mult decât în același interval din 2019.
Compania s-a listat pe bursa din Hong Kong în luna decembrie 2020, strângând 3,5 miliarde de dolari de la investitori, cu scopul de a se extinde.
Mai exact, scopul său este să cumpere unele dintre cele 450.000 de farmacii fizice din China, tot așa cum gigantul american Amazon a cumpărat lanțul de magazine Whole Foods.
La listare, compania era evaluată la 30 de miliarde de dolari, dar titlurile sale au crescut însă cu 56% în prima zi, potrivit CNBC. Între timp, acțiunile au tot crescut, iar acum valoarea bursieră a companiei este de 81 de miliarde de dolari.
Și Alibaba, rivala JD.com, are o divizie de sănătate listată în Hong Kong. Aceasta se numește Alibaba Health, iar capitalizarea sa este de 61 de miliarde de dolari.
Giganții americani intră în domeniul sănătății
În Statele Unite, Google are o subsidiară medicală, numită Verily Sciences,
în vreme ce Apple vrea să intre în domeniul serviciilor medicale prin intermediul Apple Watch. Mai exact, vrea să ofere abonamente pornind de la senzorii de pe ceasul inteligent, care citesc mai mulți parametri. Deja Apple oferă abonamente de fitness.
Amazon este deja prezentă în acest spațiu, după ce în anul 2018 a cumpărat farmacia online PillPack cu 750 de milioane de dolari. În noiembrie 2020, Amazon a anunțat că va oferi medicamente prescrise pe rețetă la preț redus abonaților la serviciul său Amazon Prime, potrivit Vox.com. Amazon are 120 de milioane de membri în SUA.
Piața medicamentelor prescrise este de 500 de miliarde de dolari în SUA.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!