Parlamentarul PMP propune introducerea beneficiului social – indemnizația pentru creșterea nepotului/nepoatei.
Conform propunerii legislative, pe perioada acordării stimulentului de inserție, oricare dintre bunici beneficiază de indemnizația pentru creșterea nepotului/nepoatei, dacă se află în relații de rudenie firească sau din adopție cu nepotul/nepoata pentru care solicită indemnizația, are acordul părinților acestuia/acesteia și se ocupă de creșterea și îngrijirea acestuia/acesteia.
Cuantumul lunar al indemnizației este egal cu cuantumul lunar al stimulentului de inserție, la data depunerii inițiativei fiind de 650 lei.
Indemnizația pentru creșterea nepotului/nepoatei, se acordă pe bază de cerere a unuia dintre bunici, însoțită în mod obligatoriu de actele doveditoare privind calitatea solicitantului, relația acestuia cu nepotul/nepoata pentru care solicită dreptul și acordul părinților.
Cererile se depun la primăria comunei, orașului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința, similar celorlalte beneficii sociale. Indemnizația pentru creșterea nepotului/nepoatei se stabilește de la data depunerii cererii. Indemnizația încetează odată cu încetarea dreptului la stimulentul de inserție. Indemnizația se suspendă odată cu suspendarea dreptului la stimulentul de inserție. Mai mult, se suspendă și începând cu ziua următoare celei în care beneficiarul execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile, beneficiarul a decedat, beneficiarul nu mai îndeplinește condițiile generale de eligibilitate, se constată că timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poștale returnate. În aceste situații, indemnizația poate fi solicitată și de către o altă persoană îndreptățită conform legii.
Ce prevede în prezent legislaţia privind indemnizaţia pentru creşterea copiilor
Persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei nașterii copilului au realizat timp de cel puțin 12 luni venituri din supuse impozitului, beneficiază de următoarele drepturi:
- Dreptul la concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani și o indemnizație lunară, în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni, cu minimum de 1.250 lei și maximum de 8.500 lei
- Dreptul la stimulentul de inserție – în cazul persoanelor care, în perioada în care sunt îndreptățite să beneficieze de concediul pentru creșterea copilului și indemnizația lunară:
- obțin venituri supuse impozitului în ultimele 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani – în cuantum lunar de 650 lei, pentru perioada rămasă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani
- obțin venituri supuse impozitului cu cel puțin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani – în cuantum lunar de 650 lei, pentru perioada rămasă până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani
Iniţiator: „Este necesară introducerea unui nou beneficiu social care să contribuie la sporirea înclinației de a lucra a părinţilor
Iniţiatorul spune că, la nivelul legislativ, „pe de o parte, au fost relaxate condițiile de eligibilitate, au fost prelungite perioadele de acordare și au fost majorate cuantumurile dar, pe de altă parte, a crescut decalajul dintre cuantumul minim al îndemnizației pentru creșterea copilului și cuantumul stimulentului de inserție”.
„Constatăm că, deși a crescut ponderea beneficiarilor de stimulent de inserție în totalul beneficiarilor, de la 21,3% în anul 2015 la 34,1% în anul 2018, precum și ponderea cheltuielilor cu stimulentul de inserție în totalul cheltuielilor de la 12,7% în anul 2015 la 14,9% în anul 2018, aceste creșteri sunt nesemnificative. Așadar, considerăm că este necesară introducerea unui nou beneficiu social care să contribuie la sporirea înclinației de a lucra a persoanelor îndreptățite la primirea indemnizației pentru creșterea copilului”, spune Iliescu.
Similar indemnizației pentru creșterea copilului și stimulentului de inserție, pentru indemnizația pentru creșterea nepotului/nepoatei nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii.
Fondurile necesare plății indemnizației pentru creșterea nepotului/nepoatei, cheltuielile administrative, precum și cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Justiției Sociale începând cu anul 2020.
„Prezenta inițiativă va contribui în primul rând la sporirea înclinației de a lucra a persoanelor îndreptățite la primirea indemnizației de creștere a copilului”, spune Lucian Iliescu.
El menţionează că iniţiativa va contribui inclusiv la respectarea, promovarea și garantarea drepturilor copilului, în acord cu prevederile stabilite prin Constituție și lege și în concordanță cu prevederile Convenției Organizației Națiunilor Unite cu privire la drepturile copilului și ale celorlalte acte internaționale în materie la care România este parte.