Cuprins:
Campanie pentru Călin Georgescu plătită de PNL
Concret, 130 de influenceri cooptați prin platforma FameUp de Kensington Communication, angajată de PNL, au lansat în noiembrie 2024 campania „Echilibru și Verticalitate” (#EchilibrușiVerticalitate), promovând calități ale unui viitor președinte fără a-l nominaliza.
Un raport desecretizat al CSAT și analiza Expert Forum arată că întreaga campanie descria indirect figura lui Călin Georgescu, folosind caracterizările pe care acesta și le atribuie public.
În plus, în comentariile de la unele videoclipuri, utilizatorii au făcut direct legătura cu Georgescu, menționând „Votez Călin Georgescu”.
Asemănări cu propaganda rusă
Documentele desecretizate ale CSAT indică faptul că strategia „Echilibru și Verticalitate” seamănă cu campania „Frate pentru Frate”.
Aceasta a fost utilizată de Federația Rusă în Ucraina, ceea ce a stârnit suspiciuni privind posibile influențe externe asupra discursului politic din România.
Ambele campanii au fost realizate prin manipularea unor micro-influenceri, care au primit instrucțiuni clare pentru crearea de conținut în vederea influențării opiniei publice și a promovării unui narativ specific.
Campania „Echilibru și Verticalitate” a înregistrat 2,4 milioane de vizualizări pe TikTok. Succesul ei arată cum au fost folosite platformele digitale pentru a influența opinia publică înainte de alegerile prezidențiale.
Călin Georgescu este candidatul care a reușit să obțină cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale, respectiv 22,94%.
Explicațiile companiei de comunicare
Kensington Communication susține că hashtag-ul original al campaniei, #echilibrusiseriozitate, a fost schimbat fără acordul lor în #echilibrusiverticalitate pe platforma FameUp. Întrebată de ce a acceptat plata de la PNL în ciuda acestei modificări, firma nu a oferit un răspuns.
„Aceste campanii nu au avut un caracter electoral. Obiectivul campaniei a fost de a promova valori liberale, pro-europene și teme sociale de interes major (cum ar fi combaterea consumului de droguri), precum și campanii anti-extremiste, în contextul în care exista suspiciunea rezonabilă că ne confruntăm cu o recrudescență accelerată a curentului iliberal, nedemocratic.”, precizează Kensington Communication într-un răspuns în urma investigației Snoop.
„Toate briefurile furnizate către FameUp au fost făcute pentru o campanie de combatere a extremismului și încurajarea valorilor euroatlantice.”, adaugă firma de comunicare, care a subliniat că „nu a făcut și nu i s-a cerut să facă vreo campanie pentru Călin Georgescu”.
Mai mult, compania cere autorităților să verifice și să ia măsurile legale, „dacă campania a fost clonată sau deturnată în favoarea unui candidat sau altul”.