3,5 milioane de mașini cu motoare pe motorină. Acesta este numărul de autovehicule care circulă deja pe drumurile din România. Pe viitor, mașinile cu astfel de motoare le vor scoate posesorilor bani serioși din buzunare.
Elizabet Bienkowska, comisar european pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, a atras atenția că exporturile de mașini cu motoare pe motorină din Germania către țările aflate în blocului comunitar ar putea avea consecințe grave asupra mediului înconjurător din această regiune. Cu alte cuvinte, poluarea va fi transferată de la Vest la Est.
Românii se arată deja nemulțumiți: ”Ce părere am? O părere foarte proastă pentru că vin și poluează și sunt deja mașini terminate”, a spus un român pentru sursa citată. În același timp, altul notează că România a ajuns ”cimitirul Europei” pentru mașini.
Accesul mașinilor diesel a fost deja restricționat în mai multe orașe din Germania, printre care Berlin, Hamburg și Frankfurt.
România a importat, numai în 2017, 11.500 de mașini cu motoare diesel din Germania, din totalul de peste 250.000 puse la vânzare de nemți, arată un studiu.
Datele de la Registrul Auto Român (RAR) arată că din cele peste 7 milioane de mașini înmatriculate în țara noastră, 3,5 milioane sunt cu motoare pe motorină. Din acestea, 2,3 milioane au o vechime mai mare de 10 ani.
”Pericolul letal care vine de la Diesel reprezintă emisiile de particule. Euro 0, 1, 2, 3 inclusiv, nu au fost dotate cu filtru de particule din fabricație (…). E rău că circulă pe drumurile noastre și parțial mașinile euro 4”, susține Cristian Bucur, directorul tehnic al RAR. El a adăugat că în condițiile actuale, doar mașinile cu motoare diesel euro 5 și 6 pot fi acceptate pe drumurile din țara noastră.
Totodată, reprezentanții Ministerului Mediului susțin că tot ce instituția a putut să facă a fost să încurajeze cetățenii să cumpere mașini noi prin programul Rabla.
”Este o realitate pe care o cunoaștem, este un fenomen mult dezbătut în această perioadă. Sigur, trebuie luată în vedere o formă de protecție. Nu cred că putem discuta astăzi de o chestiune concretă.
Din cauza calității proaste a aerului din România, Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement pentru trei orașe, cele vizate fiind Brașov, Iași și București.
FOTO: HEPTA