Ieftinirea vine după ce noua lege introduce tarife de referință și sistemul bonus-malus, astfel că șoferii care nu au incidente în trafic beneficiază de reduceri consistente de tarife. Acestea pot atinge 50% din tariful de referință.
Pe de altă parte, șoferii cu risc ridicat, adică cei care au la activ accidente, plătesc asigurări mai mari.
Legea RCA a fost promulgata de președintele Iohannis la finele lunii mai, după ce a fost votată în Parlament în aceeași lună.
Ce prevede noua lege
Principala noutate o constituie introducerea tarifului de referinţă, care se calculează statistic, fiind o medie a preţului pe un anumit segment de risc pe ultimii cinci ani.
De asemenea, o altă noutate o constituie decontarea directă, adică șoferii care au mașini lovite își pot repara autoturismele pe asigurarea proprie, iar asigurătorul se va îndrepta către firma de asigurări a celui vinovat. Acest sistem este, însă, opțional și este mai scump.
În fine, o altă noutate o constituie scăderea termenului de constatare de la 5 la 3 zile, iar soluțiile de reparare le stabilește service-ul auto, nu agenții companiilor de asigurări.
Scandaluri între asiturători și transportatori
Noua lege a apărut în contextul scandalurilor din ultimii ani, când Astra Asigurări și Carpatica Asig au intrat în faliment, iar transportatorii și tinerii s-au trezit cu tarife care au crescut puternic. Transportatorii au ieșit în stradă de mai multe ori, iar în luna septembrie a anului trecut autoritățile au fost forțate să înghețe prețurile timp de șase luni.
În urma scandalului, Mișu Negrițoiu a fost demis în luna mai din funcția de președinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Ulterior, în locul său a fost numit deputatul PSD Leonardo Badea.