Asigurările RCA s-au scumpit cu peste 60% în ultima lună, în vreme ce în anumite cazuri prețurile s-au dublat, arată o analiză Libertatea pe baza ofertelor prezentate de brokerii de asigurări.
Astfel, prețul unei polițe RCA pe un an pentru un autoturism Dacia Logan din anul 2007 a crescut de la 312 lei la 503 lei în varianta cea mai ieftină, disponibilă acum la Euroins. Calculul este valabil pentru un șofer fără antecedente rutiere.
La Omniasig, aceeași poliță pe un an costă 752 de lei, la Asirom este 789 de lei, în vreme ce asigurarea cea mai scumpă, de 909 lei, este la Generali.
Varianta cu decontare directă costă 590 de lei pe șase luni și 377 de lei pe trei luni, tot la Euroins.
Decontarea directă permite posesorului poliței să își primească banii de la asigurătorul la care a încheiat asigurarea, urmând ca acesta să își recupereze sumele de la asigurătorul persoanei care a cauzat accidentul.
Dublare de preț la mașina de firmă
În cazul unui autoturism Toyota Auris, înregistrată pe firmă, creșterea este și mai mare: de la 700 de lei la 1.197 de lei pentru un an de zile.
În varianta cu decontare directă, prețul cel mai mic este de 866 lei pe șase luni și 1.410 lei pe un an.
Cele mai scumpe oferte sunt tot la Generali, unde o poliță pe un an costă 1.369 de lei. Varianta cu decontare directă 1.238 de lei pe șase luni și 1.544 de lei pe un an.
Șoferii, nemulțumiți de scumpiri
Șoferii sunt nemulțumiți de creșterile de preț, mai ales că mulți au mașini cumpărate la mâna a doua tocmai pentru că sunt ieftine.
„Dacă ești tânăr și îți iei mașină ești automat afectat. Este anormal să dai 1.000 – 2.000 de euro pe o mașină și să te coste RCA-ul un sfert din valoarea mașinii”, spune un șofer furios.
Potrivit Profit.ro, România avea la final de 2019 un număr total de 8,79 de milioane de vehicule înmatriculate.
Dintre acestea:
- 2,5 milioane aveau o vechime între 11 și 15 ani
- 2,2 milioane între 16 și 20 de ani
- 2 milioane erau mai vechi de 20 de ani
- doar 1,9 milioane de mașini aveau până în 10 ani vechime.
Transportatorii acuză un nou cartel
Afectați de scumpiri, transportatorii cer, la rândul lor, intervenția Consiliului Concurenței.
Aceștia acuză că prețurile pentru polițele RCA au ajuns și la 14.000 de lei pe un an pentru un TIR, situație nemaiîntâlnită din 2016, de la falimentele Astra Asigurări și Carpatica. Mai mult, în anumite cazuri asigurătorii nici nu le oferă cotații, acuză transportatorii.
„Asigurătorii invocă falimentul City pentru creșterile de preț, dar ei au anunțat cu 60 de zile înainte aceste creșteri și noi considerăm că este o acțiune concertată. În caz că asigurătorii nu își revin, ar trebui să fie plafonate tarifele. În caz contrar, toată țara o să fie în stradă. La City a fost delapidare, fraudă, au furat banii. Dar restul de ce scumpesc dacă ei au rezervele în regulă?”, a declarat, pentru Libertatea, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Potrivit unor surse din piață, companiile de asigurări rămase pe piață după falimentul City nu doresc să acumuleze cotă de piață pe segmentul RCA deoarece acest lucru înseamnă că trebuie să vină cu bani de acasă pentru a completa rezervele.
Asigurătorii spun că au crescut daunele și riscurile
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) spune că în ultimii cinci ani a crescut dauna medie cu 27,5%, de la 7.061 de lei la 9.005 lei în 2020, în timp ce prima medie s-a redus cu 23% în aceeași perioadă.
Concomitent, la fiecare 100 de lei încasați din prima RCA, 92 de lei se duc pe despăgubiri și rezerve, cel mai mare nivel din Europa.
UNSAR mai spune că România are cele mai multe victime ale accidentelor rutiere din Europa (morți și răniți), cu 85 de victime la un milion de locuitori. Un alt argument al asigurătorilor este că o asigurare acoperă daune de până la 6,07 milioane de euro pentru vătămări corporale și decese și 1,22 de milioane de euro pentru pagube materiale.
Reprezentanții UNSAR nu au răspuns întrebărilor Libertatea legate de cauzele scumpirilor din ultima lună și dacă România este în pericol să repete situația din 2016, când tarifele au fost plafonate din cauza exploziei prețurilor.
Consiliul Concurenței, cu ochii pe prețuri
Contactat de către Libertatea, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, spune că instituția pe care o conduce va monitoriza prețurile. Acesta spune însă că va mai dura o perioadă până când situația se va ajusta.
„Monitorizăm cu atenție prețurile, dar credem că asigurătorii și-au învățat lecția după amenzile din 2018. Este evident că dispariția unui jucător cu 45% cotă de piață (City Insurance – n.r.) duce la disfuncționalități și va lua ceva timp până când lucrurile se vor așeza. Este important că s-a dat ordonanța care permite plata daunelor de către FGA și sperăm la completarea legii RCA”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Modificările de care vorbește Chirițoiu pentru completarea legislației din domeniu sunt introducerea decontării directe obligatorii și impunerea de tarife de referință la prețurile service-urilor.
Aceasta trebuie adoptată prin ordonanță de urgență. Guvernul Cîțu va avea însă de înfruntat marți o moțiune de cenzură. În cazul în care aceasta va fi adoptată, Guvernul nu va mai putea emite ordonanțe.
Cazul precedent
Companiile implicate au fost: Allianz-Țiriac, Asirom, Astra, Carpatica Asig, Euroins, Generali, Groupama, Omniasig și Uniqa.
Consiliul Concurenței a arătat atunci că cele nouă companii s-au înțeles să se coordoneze în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA) în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016.
Amenda UNSAR a fost anulată de către Curtea de Apel București, conform asociației.
Asigurător de stat?
Vasile Ștefănescu spune că, dacă asigurătorii nu mai doresc activitate pe sectorul RCA, atunci poate fi înființată o companie de profil deținută de stat.
Astfel de idei au existat în ultimii ani, atât în legătură cu CEC Bank, cât și cu EximBank.
Șoferii, păcăliți de două ori
Șeful COTAR acuză Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) că nu s-a preocupat de situația companiilor de asigurări, în ciuda plângerilor repetate, iar acum tot șoferii suferă.
Daunele neplătite de City Insurance vor fi achitate de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), însă acestea vor fi recuperate de către FGA din viitoarele tarife RCA colectate de asigurători și plătite indirect de șoferi prin fiecare poliță.
În acest moment, 1% din valoarea fiecărei polițe se duce către FGA și 0,4% din asigurările de viață, conform site-ului acesteia.
Potrivit lui Ștefănescu, acest lucru înseamnă că, în final, șoferii sunt păgubiți de două ori: o dată când nu își pot repara mașinile pe polițele City și încă o dată când tot ei trebuie să compenseze pierderile.
Noi acuzații la adresa ASF
După ce am citit în decizia ASF publicată luni în Monitorul Oficial constat că această companie nu mai trebuia să funcționeze de acum patru ani. Domnul Cristian Roșu (vicepreședinte ASF, responsabil de sectorul asigurărilor – n.r.) este singurul vinovat și trebuie să răspundă în solidar. Dacă nu a avut presiuni politice sau economice legate de City atunci înseamnă că a stat atâția ani să se uite pe fereastră. A fost părtaș.
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR:
Fostul președinte ASF Mișu Negrițoiu a acuzat la rândul său de curând că City „pare un faliment acoperit cinci ani”.
Cristian Roșu a fost numit drept vicepreședinte ASF, responsabil în domeniul asigurări-reasigurări, în decembrie 2018, conform CV-ului său.
Acuzații și dosare
Procurorii Parchetului General au descins săptămâna trecută la City Insurance, de unde au ridicat documente.
Oficialii ASF au declarat că City a plătit dobânzi reale, în valoare de 18 milioane de euro, la credite fictive.
De asemenea, oficialii City au prezentat documente false privind un cont de 50 de milioane de euro din Elveția.
City Insurance este controlată în proporție de 85% de către Vivendi International, companie deținută de către Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!