Precizările au venit după modificarea Codului Rutier, care prevede acum amenzi pe baza înregistrărilor video ale polițiștilor și șoferilor și noi prevederi privind testarea pentru consum de alcool.

„Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice”, a transmis IGPR.

Instituția a menționat că prin OG 84 s-a extins cadrul de aplicare a retragerii permisului auto și pentru situațiile în care șoferul refuză să fie testat cu drugtestul sau alcooltestul, dar numai în următoarele cazuri:

  • are amenzi aplicate în mod repetat în ultimii 3 ani pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice
  • a fost condamnat definitiv pentru conducerea mașinii sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive sau dacă refuză prelevarea de probe biologice
  • în mașină sunt recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe care au efecte psihoactive
  • un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

„Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus”, a transmis Poliția Română.

Laboratoare de teste antidrog și la Poliție, nu doar la IML

De asemenea, durata prea mare a analizării probelor biologice la IML a determinat MAI să introducă posibilitatea ca Poliția Română să aibă laboratoare proprii pentru analize și pentru a emite cât mai repede un rezultat, a precizat IGPR. Primul astfel de laborator va fi la Institutul Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea în județul Cluj.

„Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid”, a precizat IGPR.

De ce vor fi amendați cei cu trotinetă electrică sau bicicletă care refuză drugtestul sau alcooltestul

Referitor la sancționarea conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică atunci când refuză să se supună testării, măsură prevăzută de noua lege, până acum „conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea” pentru că „legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive”, de aceea a fost necesară schimbarea legii, a precizat Poliția Română.

Numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alți 248 au fost răniți grav.

 
 

Urmărește-ne pe Google News