Pentru politisti e clar ca majoritatea soferilor nu cunosc noua legislatie. Conducatorii auto se infurie cand raman fara permise sau cand primesc puncte de penalizare si chiar ajung sa se certe cu agentii de circulatie. Sunt insa si soferi care se opresc singuri langa politisti, doar ca sa le ceara “meditatii” in privinta noii legislatii rutiere, intrata in vigoare la 1 decembrie 2006.
Politistii Brigazii Rutiere sustin ca, desi majoritatea soferilor poarta acum centurile de siguranta si evita sa depaseasca viteza legala, conducatorii auto continua sa blocheze centrul intersectiilor si sa incurce circulatia.
Agentul-sef Viorel Enachescu, un specialist in materie de legislatie, cunoscut printre colegii de breasla si sub numele de ”Profesorul”, sustine ca, de multe ori, soferii sunt mirati sa afle ca sanctiunile sunt atat de dure.
”Atunci cand afla ca urmeaza sa le suspend permisul, majoritatea conducatorilor auto sustin ca au comis o abatere care, in opinia lor, este minora, iar eu, chipurile, comit un abuz. Oricum, nici pe legea veche nu stiau care sunt cazurile in care li se retineau carnetele”, ne-a explicat politistul. In plus, legile dure ii infurie pe unii soferi, motiv pentru care acestia ii injura ori ii jignesc pe oamenii legii. Potrivit agentului-sef Enachescu, scandalagiii sunt amendati pe loc cu 500 de lei.
“Profesorul”, dar si multi dintre colegii lui tin adevarate lectii de legislatie in intersectii. “Numai in ce ma priveste, exista cel putin 20 de persoane pe zi care intreaba diverse probleme legate de Codul rutier”, a mai spus agentul.
Bucurestenii, declarati repetenti la „circulatie”
O alta dovada ca soferii bucuresteni nu au citit regulamentul o reprezinta faptul ca nici unul dintre cei care au avut de sustinut testul obligatoriu de legislatie pentru recuperarea permisului suspendat nu a reusit sa promoveze examenul dat in fata politistilor.
Noile reguli salveaza vieti
Reprezentantii Directiei Politiei Rutiere au anuntat ca, de la intrarea in vigoare a Codului rutier, numarul accidentelor a scazut cu circa 5%. In plus, un castig important ar fi scaderea numarului de morti. “Numai in luna decembrie s-au inregistrat cu 55 de decese mai putin decat in perioada similara a anului 2005. Acum, 90% din conducatorii auto poarta centura de siguranta”, ne-a declarat Liviu Malureanu, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere.
Cream a depasit coloana stationata la semafor, iar Zicu a trecut pe rosu
Cantareata Cream si fotbalistul Ianis Zicu s-au numarat printre primii soferi care au ramas fara permis la doar trei zile de la intrarea in vigoare a noului Cod rutier.
Astfel, la 3 decembrie anul trecut, Cream a ramas pentru 30 de zile fara permis dupa ce a depasit coloana stationata la semafor. Cantareata a facut insa contestatie si a primit o dovada pentru a putea circula inca 15 zile. La inceputul anului 2007, Cream a fost printre primii soferi care au dat examen pentru a-si recupera permisul. “La 3 ianuarie am fost si am dat examen. Am raspuns corect la cele 15 intrebari si mi-am recuperat permisul de conducere”, ne-a declarat cantareata.
Ianis Zicu, atacantul Rapidului, a mai avut probleme ca sofer. In vara anului trecut, el a fost implicat intr-un accident rutier, produs pe bd. Dimitrie Pompeiu din Capitala. Soferul unui Fiat Albea nu a acordat prioritate in intersectie si a intrat in Audiul A8 al fotbalistului. In urma incidentului rutier, masina lui Zicu a fost avariata, iar un pasager din cealalta masina a fost ranit usor. Acum insa, Zicu a ramas fara carnet pentru ca a trecut pe culoarea rosie a semaforului.
Accidente mai putine pe DN1 datorita camerelor video
Noile reglementari, radarele si camerele de supraveghere fac adevarate minuni pe DN1, unde majoritatea soferilor circulau cu viteza aproape dubla fata de limita legala.
De la 1 decembrie 2005, cand au fost puse in functiune aparatele, numarul accidentelor rutiere s-a redus cu circa doua treimi. ”Ne-au ajutat foarte mult si soferii, pentru ca semnalizeaza cu farurile si atunci cei care apasa ceva mai mult pedala de acceleratie reduc viteza, de teama radarelor. Cele mai multe din accidentele care aveau loc pe portiunea cuprinsa intre Bucuresti si Ploiesti erau cauzate de viteza excesiva”, ne-a declarat subcomisarul Silviu Rusen, sef birou la Politia Rutiera Ilfov. El sustine ca aparatele pentru supravegherea traficului au inregistrat, pe langa informatii legate de evidenta fluxului de masini, si foarte multe contraventii si chiar infractiuni. “Am trimis catre soferi si multe sanctiuni pentru depasiri neregulamentare, intoarceri prin loc nepermis sau opriri pe spatii interzise, dar am descoperit si masini neinmatriculate”, a mai spus Silviu Rusen.