În doi ani, 56 de oameni au fost prinși sub vagoanele tramvaielor
Fie că nu și-au calculat bine pașii pe refugiile și așa extrem de înguste ale RATB, fie că au traversat strada în fugă prin locuri nepermise, mulți oameni au sfârșit sub roțile metalice ale tramvaielor. Unii au scăpat cu viață, alții au rămas schilodiți, iar altii au murit striviți sau sfârtecați de vagoanele tramvaielor. Statistica spune că în ultimii doi ani s-au produs 56 asemenea evenimente, o cifră care a declanșat alarma în rândul pompierilor de la ISU ”Dealul Spirii” București-Ilfiv, dar și a echipelor de intervenție ale RATB.
Antrenamentele sunt cronometrate pentru a stabili timpul de reacție al salvatorilor
Depoul RATB Dudești este de mai bine de o lună locul în care salvatorii pompieri și membrii echipelor specializate ale regiei de transport în comun imaginează diferite scenarii ale unor posibile accidente. Totul este precum într-o situație cât se poate de reală. Tramvaiul – fie că e unul model vechi sau unul de tip nou -, este tras pe șine, se folosesc perne de aer pentru stabilizarea vagonului într-o anumită poziție, chingi și tărgi pentru extragerea ”victimei”, ba chiar și un manechin care este plasat sub vagon. Totul este cronometrat pentru ca salvatorii să calculeze la secundă care este timpul de reacție în funcție de situație. În mod normal, spun specialiștii în astfel de intervenții extrem de dificile, o victimă este scoasă de sub un vagon în zece minute, cel mult în 15 minute.
Salvatorii plasează un manechin sub tramvai pe care trebuie să-l ”salveze” în cel mult 15 minute
”În trafic, în circulație, sunt mai multe modele de tramvaie. Unele, cele noi, au bare și grătare de protecție care pot împinge victima înainte. Îi mai dau o șansă la viață. Altele, adică cele mai vechi, nu au și persoana este prinsă sub vagon, motiv pentru care șansele de supraviețuire scad. Noi trebuie să ne pregătim pentru orice fel de situație, să ne perfecționăm procedurile de intervenție. Zi de zi, timp de de două luni, salvatorii de la ISU ”Dealul Spirii” București-Ilfov și echipele RATB se antrenează împreună.
Imaginăm accidentul, stabilizăm tramvaiul cu perne de aer și alte elemente ale echipamentului de intervenție, scoatem victima, care în cazul de față este un manechin, îi punem un guler, îi acordăm primul ajutor și o predăm medicilor SMURD. Aceste antrenamente vor dura până la sfârșitul lunii aprilie”, ne-a declarat cpt. Daniel Vasile, purtătorul de cuvânt al ISU ”Dealul Spirii” București-Ilfov
Pompierii militari vor să cumpere echipamente speciale pentru extragerea victimelor de sub vagoanele tramvaielor
În acest moment, pompierii-salvatori folosesc la intervenții echipamentul clasic pe care îl au membrii echipelor de descarcerare, același folosit pentru extragerea persoanelor prinse sub dărâmături sau pentru scoaterea victimelor dintre resturile mașinilor implicate în accidente rutiere grave. Însă, având în vedere creșterea numărului de accidente în care pietoni sunt prinși sub tramvaie, dar și situațiile extrem de diversificate în care trebuie să intervină, este luată în calcul achiziția de echipament special destinat exclusiv acestor tipuri de salvări de persoane.
”La finele celor două stagii de pregătire care însumează două luni de antrenamente zilnice în Depoul Dudești vom face o evaluare finală a situației pentru a ști exact ce echipament trebuie să achiziționăm. Abia atunci vom demara procedurile de achiziție prin licitație”, a adăugat cpt. Vasile
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro