Contractul pentru auditul extern vine la o lună după ce Guvernul României a adoptat o Hotărâre privind participarea statului român cu 170 milioane de lei la majorarea capitalului social al Poştei Române. Decizia a fost luată pe 8 februarie iar banii sunt destinați achitării datoriilor restante la bugetul general consolidat. Pe 8 martie, Compania Națională Poșta Română S.A. atribuie un contract pentru “servicii de audit financiar și servicii conexe de audit pentru situațiile financiare încheiate la 31.12.2017, 31.12.2018 şi 31.12.2019”. Valoarea contractului atribuit este de 461.250 lei fără TVA, cu peste 150 de mii de lei mai puțin decât estimarea inițială a Poștei.
Trei ani „glorioși”
Potrivit caietului de sarcini auditorul angajat trebuie “să exprime o opinie de specialitate cu privire la situațiile financiare, dacă acestea sunt întocmite și prezentate, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu un cadru aplicabil de raportare financiare”. Contractul, valabil trei ani, urmează să acopere anii financiari 2017, 2018 și 2019. Defalcat, serviciile de audit trebuie să prezinte situația veniturilor realizate din furnizarea de servicii poștale, situația financiară separată pe segmente de activitate și situația privind calculul costului net pentru fiecare an în parte.
“Mură-n gură” pentru conducere
De asemenea, potrivit contractului, auditorul va întocmi și va transmite câte o “scrisoare către conducere”. Scrisoarea va cuprinde deficiențele observate de către auditor și “recomandări pentru îmbunătățire, precum și alte aspecte de interes pentru conducere, așa cum rezultă din activitatea de audit prestată”. Data pentru prezentarea către conducerea Poștei Române a rapoartelor privind opinia de audit și scrisorilor, din fiecare an, este 20 august.
Pe lângă scrisori către conducere auditorul mai trebuie să ofere “asistență și consiliere de specialitate în vederea întocmirii situațiilor financiare, în funcție de necesități”.
La licitație s-a prezentat un singur ofertant care a și câștigat contractul. SC PKF FINCONTA SRL a fost înființată în 1994, are 33 de angajați și o cifră de afaceri netă pe 2016 de 4.701.773 de lei.
“Secretele” conducerii
Potrivit ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanţă corporativă, transformată ulterior în Legea 111/2016, Poșta Română ar fi trebuit să aibă în prezent un management “plin”, pe patru ani, selectat pe criterii de competenţă și cu experiență în domeniu. În prezent compania este condusă de Ovidiu Ioan Săcară care are funcția de director general provizoriu. El a fost numit după demisia Elenei Petrașcu, care la rându-i a ocupat această funcție din octombrie 2017 cu titlu interimar.
Potrivit bilanţului pe 2016, Poșta Română are datorii de aproape 145 de milioane de euro.
Poșta Română are aproape 24.000 de angajaţi. Compania este controlată de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informaţională, în proporţie de 75%, şi de Fondul Proprietatea în proporţie de 25%. Poșta Română acoperă peste 7,5 milioane de adrese prin reţeaua proprie.
EXCLUSIV / De ce întârzie coletele comandate din China. Haos în depozitele Poștei Române (VIDEO)