Părinții reclamă fie că sunt probleme de conectare la platformele unde se pot face ore online sau că nu toți elevii au conturi, fie că, deși tehnologia funcționează, profesorii refuză să pornească laptopul și camera video când predau pentru jumătatea de clasă care vine la școală – elevii rămași acasă neavând, prin urmare, acces la ore.
Mama unui copil care învață la o școală din București, în sistem hibrid, a acceptat să vorbească în emisiunea Adriana Nedelea LA FIX despre o astfel de situație.
”Copilul meu este în grupa care săptămâna asta participă online. Deși cursurile au început la ora 7.30, celor de acasă nu le-au dat acces la ce se întâmpla în clasă. Diriginta a făcut o săptămână simulări cu elevii, au testat inclusiv o platformă de backup, toate au funcționat, dar ceilalți profesori nu vor să intre și online. Cum vine asta? Ce e de făcut?”, întreabă părintele.
Marți, din șase ore trecute în orar, copilul ei și colegii
lui care învață de acasă au stat cinci ore degeaba, iar profesorii le-au spus
elevilor care erau în clasă că ei nu vor să facă ore și online. Ultima oră s-a
făcut online abia după ce diriginta a mers în clasă și a rugat profesorul să
pornească laptopul, a mai povestit mama elevului.
Răspunsurile pentru părinți au venit de la Roxana Cercel, inspector la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, care a spus, indirect, că profesorii care refuză să predea și online nu pot fi obligați și nici sancționați.
Libertatea: Ce ar putea păți un profesor care refuză să predea și pentru copiii care nu pot veni la școală și trebuie să învețe de acasă pentru că așa au decis școala, inspectoratul și autoritățile sanitare?
Roxana Cercel: Inspectoratul școlar intervine punctual în astfel de situații, prin discuții cu conducerile școlilor și încearcă să vină în sprijinul lor, să consilieze profesorii care refuză și să îi determine să îi învețe și pe copiii care stau acasă.
– Se tem profesorii că se expun când predau online?
– Învățarea online presupune și această expunere a profesorului. Totodată, învățare online înseamnă și că pot încărca teme de lucru pentru elevi pe platformele de susținere, unde nu e vorba de evidentă expunere, iar copilul să își preia de acolo informațiile.
– Scenariul hibrid nu presupune că profesorul le predă elevilor din clasă, dar simultan colegii acestora care învață de acasă pot urmări online lecția?
– Așa este, așa ar trebui să se înțeleagă.
– Unii părinți au întrebat dacă profesorul care refuză să intre online își ia salariul întreg, deși el predă doar pentru jumătate dintre elevi.
– Își ia salariul, pentru că el face jumătate de lecție cu cei din clasă.
Mama care a semnalat că la școala copilului ei profesorii refuză să predea și online i-a expus inspectorului școlar o altă problemă: ”Profesorii au comunicat că nu vor relua lecțiile deja predate celor care au fost la școală”.
”De la ce școală sunteți? Aș vrea să știu punctual unde se găsesc aceste situații, ca să putem interveni prin consiliere, prin discuții cu profesorii respectivi, cu conducerea școlii și să ajungem la un consens. Trebuie să știm punctual, astfel, vorbim pe niște supoziții”, i-a spus Roxana Cercel, după ce părintele i-a pus mai multe întrebări în timp ce aceasta vorbea.
”Inspectoratul școlar și conducerea unității de învățământ
au obligația să intervină punctual acolo unde sunt cazuri de profesori care au
tot ce le trebuie să ducă și partea de online pentru copiii care învață de
acasă, însă refuză din motive independente de noi să facă acest lucru”, a
explicat inspectorul școlar de ce ar trebui ca părinții să facă sesizare la
Inspectoratul Școlar dacă sunt astfel de situații.
Întrebată ce le-ar transmite profesorilor care refuză să
predea și online, inspectorul școlar a răspuns:
”Îi rog să înțeleagă că trecem printr-un moment inedit, că toți parcurgem momente care nu au precedent, că trebuie să ne adaptăm și să conducem actul de învățare pentru toți copiii, atât pentru cei care se află în clasă, cât și pentru cei care continuă învățarea de acasă. Să treacă dincolo de aceste privări pe care le vedem, în sensul că nu dorim să avem expunere”.
Întrebată dacă doar pot fi rugați, nu și obligați sau sancționați, răspunsul nu a fost unul direct, dar din el s-a înțeles că profesorii care refuză să predea simultan și la clasă, și online nu pățesc nimic și tot ce se poate face, legal, în cazul lor este ”consilierea”, ”încercarea de a-i determina” să pornească în timpul orelor camerele video care le permit și elevilor de acasă să asculte lecția, explicațiile și exemplele oferite pentru o mai bună înțelegere.
Întrebată dacă știe de situația semnalată de un părinte că, la Colegiul ”Ion Neculce” din București, elevii nu pot învăța nici în școală și nici online, pentru că se face dezinfecție, Roxana Cercel a spus că nu are informații despre această situație.
La Inspectoratul Școlar al Capitalei au ajuns totuși câteva sesizări de la începutul școlii, însă acestea, spune Roxana Cercel, se referă la ”nerespectarea distanței la intrarea în școală”, ”aglomerări în fața școlilor”.
”Acestea sunt independente de noi, atâta vreme cât părinții
își conduc copiii la școală și își doresc să fie acolo prezenți”, a mai spus
Roxana Cercel.