Paradoxal față de mediile în care e folosită în ziua de astăzi, expresia nu s-a născut în lumea celor care încalcă legile. A fost folosită pentru prima oară în timpul Primului Război Mondial de către aviatorii care transmiteau colegilor să le păzească spatele de atacurile inamicilor.

Expresia a ajuns din mediul piloților, în cel al infractorilor

Primul Război Mondial a fost și momentul în care aviația a avut un rol important în desfășurarea conflictului. Invenție relativ proaspătă la acel moment, avionul avea să fie util în teatrul de operaţiuni militare.

„Iniţial, aeroplanul a fost considerat foarte bun pentru a spiona liniile inamice, însă la scurt timp strategii militari au ajuns la concluzia că ar fi şi mai bine dacă ar arunca şi câteva bombe peste inamic. În acest fel, războiul s-a mutat şi în aer, căci un avion nu putea fi atacat eficient decât de un alt avion”, a declarat profesorul de istorie Adrian Toma pentru Adevărul.

În aer, în timpul luptelor, avea să producă expresia „a ţine de şase”. Și de aici a fost preluată în toate mediile sociale, iar în ziua de azi a ajuns un argou în lumea infractorilor.

„În fapt, acest şase nu este întâmplător, căci sistemul de navigaţie rudimentar din acea vreme i-a determinat pe piloţi să folosească, pentru orientare şi comunicare simplă, cadranul unui ceas. Astfel, 12 era codul pentru în faţă, 3 pentru dreapta, 9 pentru stânga şi, evident, 6 pentru partea din spate”, explică profesorul.

Francezii au o expresie asemănătoare, mai veche, dar care nu s-a viralizat

În lumea infractorilor exista deja o expresie, încă de prin secolul al XIX-lea, dar în limba franceză: „vingt-deux, voilà les flics”. Ea se traduce „22, vin poliţiştii”. Expresia nu s-a consacrat, poate şi pentru că limba engleză a fost dominantă în ultimul secol.

„Acest 22 nu vine de la cunoscuta revistă din România, ci de la obiceiul huliganilor parizieni de a purta un cuţit specific, cu lama de 22 de centimetri. De fapt, iniţial, 22 era un îndemn la luptă, la agresiune, după care, odată cu introducerea continuării voilà les flics, a căpătat conotaţii defensive, de veghe”, explică profesorul Adrian Toma.

Maistrul militar de aviaţie Georgică Ivan explică că partea din spate rămâne cel mai vulnerabil punct al unui avion de luptă.

„Acolo este vizibilitatea cea mai proastă pentru pilot, acolo nu există, deseori, nicio gură de foc, deci acolo atacă inamicul şi acolo trebuie să fii atent. Tu, dar şi colegii tăi, care trebuie să-ţi vegheze spatele, tot la fel cum şi tu le veghezi lor coada. Adică se ţine de şase”.

 
 

Urmărește-ne pe Google News