Cristina are 39 de ani, lucrează de aproape 20 de ani ca tehnician în cadrul unei instituţii de stat şi a decis în urmă cu aproximativ o lună să urmeze cursurile de stivuitorist.
„Am văzut, la mine la muncă, mai mulţi colegi care lucrează pe motostivuitoare. Şi mi-a plăcut foarte mult. Chiar i-am rugat de mai multe ori să mă lase şi pe mine să mut diverse lucruri, prin depozit, dar fiindcă nu aveam atestat, nu m-au lăsat. Aşa că am decis să urmez cursurile de calificare. Mai am puţin şi termin şcoala, şi o să îmi iau diploma, şi o să pot opera motostivuitorul de la muncă. Abia aştept„, spune cu entuziasm Cristina.
Aceasta se descrie ca fiind o fire băieţoasă, permanent atrasă de maşini şi motoare, cu înclinaţii tehnice destul de pronunţate. Tocmai de aceea, spune ea, nu i-a fost deloc greu să înveţe să opereze motostivuitorul.
„În prima zi de practică, după ce instructorul mi-a arătat comenzile şi mi-a explicat cum se folosesc, am început să mut paleţii din stânga în dreapta, şi toată lumea credea că de ani de zile conduc un motostivuitor. Era prima dată când mă urcasem la volanul unei astfel de maşini. Trebuie să îţi placă, ăsta e secretul. Şi e foarte simplu, ai trei manete, care urcă sau coboară furcile, le înclină, sau le deplasează lateral, două pedale, una de acceleraţie şi alta de frână, şi o manetă de mers înainte sau înapoi. Şi volanul, evident”, descrie aceasta comenzile motostivuitorului.
Spune că nu prea are timp să urmărească ştirile, astfel că nu a auzit declaraţia Graţielei Drăghici, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, în care aceasta s-a întrebat „de ce o femeie nu poate fi motostivuitor„. Dar poate spune cu certitudine că atât femeile, cât şi bărbaţii pot conduce un motostivuitor dacă le place şi dacă sunt dispuşi să înveţe.
„Dacă nu îţi place, dacă nu eşti un pic tehnic, nu poţi să faci asta! Iar femeile pot face asta fără probleme. Nu vreau să vă spun ce bărbaţi am văzut, la cum conduceau, ăia nu puteau fi „motostivuitori”, deloc! Nu că mă laud, dar eu îi bat la tehnică. Mă simt mai puternică, mai capabilă, cu orice îmi iese, chiar şi cu un tiramisu pe care l-am făcut ieri. Iar cu a conduce un motostivuitor e de-a dreptul grozav, nu oricine poate face asta, nu în ţara asta. Şi nici prin altele prea mult„, spune plină de încredere Cristina.
După ce va obţine atestatul de stivuitorist, Cristina nu ştie sigur dacă va opera sau nu un motostivuitor, dar spune că a avea o astfel de calificare nu îi strică, ba chiar o face să fie mândră de reuşită.
Practic, ocupaţia de stivuitorist presupune exploatarea vehiculelor pentru transportul mărfurilor paletizate, iar operatorii maşinilor mobile pentru transporturi interioare sau altor maşini de transport pe orizontală şi verticală trebuie să ştie să folosească electrocare, stivuitoare, translatoare stivuitoare, elevatoare, motocare, indiferent de tipul şi destinaţia acestora. Aşadar, o meserie care poate fi practicată, fără niciun fel de problemă, de femei, spune instructorul Grupului de Formare Profesională „Master”, unde Cristina învaţă pentru a obţine atestatul de stivuitorist.
„Am avut femei care s-au descurcat foarte bine, femei care s-au descurat mai puţin bine, dar am avut şi mulţi bărbaţi care s-au descurcat mai puţin bine. Nu contează dacă este femeie sau bărbat. Important este să aibă îndemânare, să îi placă această meserie, iar cine a învăţat, a obţinut permisul de stivuitorist. O femeie poate să fie un stivuitorist la fel de bun ca oricare bărbat„, explică Victor Velea, instructor la GFP „Master”.
Important este ca aceste cursuri de stivuitorist să fie făcute în cadrul unor unităţi acreditate, iar certificatul obţinut de cursanţi să fie unul recunoscut de autorităţile statului. De exemplu, în cazul Grupului de Formare Profesională „Master”, se obţine un certificat de calificare profesională eliberat de Ministerul Muncii, prin Autoritatea Naţională pentru Calificări, recunoscut atât la nivel naţional, cât şi la nivelul tuturor statelor membre din Uniunea Europeană.
Cursul de stivuitorist costă aproximativ 750 de lei, durează aproximativ o lună şi presupune efectuarea a 44 de ore de practică şi 56 de ore de cursuri teoretice. La finalul acestui curs, toţi participanţii susţin un examen, în prezenţa unor specialişti din cadrul autorităţilor de stat.
Salariul unui stivuitorist profesionist autorizat poate ajunge, în România, la aproximativ 3.500 de lei, în timp ce în străinătate, cei care au o astfel de calificare pot spera să obţină chiar şi 3.500 de euro lunar.
Citește și:
REPORTAJ/”Cugireana”, cândva cel mai lung tren din Europa, ducea zilnic 10.000 de navetişti. Acum este scos din circulaţie