În august, Universitatea din Bergen, Norvegia, a lansat la apă vasul-școală Statsraad Lehmkuhl în cadrul proiectului The One Ocean Expedition. Timp de 20 de luni, vor sfida răul de mare studenți, oameni de știință, profesori și entuziaști, de dragul științei. Practic, vaporul devine o universitate în larg, cu diferite cursuri și cercetări despre viața marină și schimbările climatice.
În fiecare port se schimbă echipajul. În portul La Coruna și-a luat la revedere de la echipaj americanul de 72 de ani David Gold, care voia de mic să facă o călătorie pe mare: „I-am spus tatălui meu că voi naviga pe o navă mare într-o zi. Visul mi s-a împlinit acum”.
Cercetări pe mare
De aici și până în Portugalia, doi studenți de la Institutul de Cercetări Maritime norvegian au avut misiunea de a vedea câți pești sunt în mare și ce vârstă au. Ar părea o muncă sisifică, dar, în realitate, există tehnici și analize statistice care le fac munca ușoară. De pildă, calculează cantitatea de pește pe care o prind pe traseu la anumite intervale și pot astfel estima câți pești sunt. Apoi vârsta unui pește care fuge prin infinitul oceanelor se poate determina la fel precum cea a unui copac prins bine în continent. „Urechea internă este organul echilibrului la pești. Dacă o desfaci în două, vei vedea cercurile anuale care îți spun ce vârstă are peștele, la fel ca la copaci”, explică cei doi tineri cercetători pe blogul proiectului.
Acolo țin un jurnal de bord julesvernian unde se vede în fiecare moment unde se află vaporul și poveștile echipajului care se tot reînnoiește.
Roluri bine stabilite
Până în Portugalia a mers și tânărul Bjørn Olav. De acolo se va întoarce pe bicicletă în Norvegia. Căpitanul Hiorth se bucură să aibă un echipaj pus pe aventură, fiindcă viața la bord nu e ușoară. Fiecare „marinar” are roluri zilnice bine stabilite pe punte, pe lângă activitatea de cercetare. Vasul lui se va transforma efectiv în universitate anul viitor, din mai până în septembrie.
„Echipajul de la Universitatea din Bergen va fi cu noi de la Valparaíso, Chile, până la Palau, în estul Filipinelor. Atunci vom avea la bord cursuri și seminarii o parte din zi, dar vor contribui și la muncile de pe navă. Toți studenții vor fi împărțiți în echipe și vor avea câte patru ore de supraveghere pe mare și apoi vor avea 8 ore la dispoziție pentru programul lor”, a explicat rutina căpitanul, pentru Școala 9.
Până în aprilie 2023, nava va vizita 36 de porturi și va străbate 55 de mii de mile nautice.
Doritorii pot încă să rezerve un loc pe un segment de drum, prețurile pornind de la 30.000 de lei.
E minunat să poți să contribui la atragerea atenției asupra unei cauze atât de importante și asupra unor provocări imense cu care ne confruntăm astăzi la nivel global – schimbările climatice.
Jens Joachim Hiorth, căpitanul navei-universitate:
Povestea echipajului care a călătorit până acum, pe Școala 9.